Jsme televize vašeho kraje

Do závěrečné fáze jde projekt kraje, který má vyhnat kamiony od Ejpovic zpět na dálnici D5

Ejpovice, publikováno 28.01.2013, autor: Richard Beneš

Kraj chce vyhnat kamiony z regionálních silnic na dálnici D5, sníží se tak riziko podobných nehod a krajské silnice nebude poškozovat těžká nákladní doprava | Autor: Richard Beneš

Do závěrečné fáze pokročil pilotní projekt Plzeňského kraje, který si klade za úkol vyhnat kamiony z krajských silnic druhé třídy a přivést je zpět na zpoplatněnou dálnici D5. Projekt musí nyní ještě posoudit krajský dopravní inspektorát a v případě, že se ho podaří kraji obhájit, bude se v půlce letošního roku osazovat na silnici v okolí nejvíce zatížených Ejpovic dopravní značení, které znemožní těžkým kamionům projíždět po vedlejších silnicích.

„V místech, kam masivně vjíždějí kamiony ve snaze vyhnout se mýtnému na dálnici, hodlá kraj instalovat kolem 400 zákazových značek. Umístění značek by mělo nejdříve pomoci obci Ejpovice na Rokycansku, kterou denně projíždí podle našich měření až 1000 kamionů. V běžný pracovní den tam na silnici silnice II/605 v úseku Ejpovice – Rokycany projede 6650 vozidel, z toho je 610 nákladních a 435 nákladních souprav. Čtyřicet až padesát procent motoristů volí tuto komunikaci jako objízdnou trasu k dálnici D5 z důvodu úspory za dálniční poplatky,“ konstatoval náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Bauer (ČSSD). Dopravní zatížení ve zmíněném úseku během posledních tří let vzrostlo o 60 procent.

V první fázi kraj plánuje, že vytěsní tranzitní kamiony ze silnice II/605, což je stará krajská komunikace vedoucí z Plzně na Prahu, jíž nahradila dálnice D5. Zákaz by se neměl týkat kamionů nad 12 tun zajišťujících přepravu pro místní firmy. V případě, že policie schválí rozmístění značek, bude také muset kontrolovat, zda řidiči kamionů zákaz dodržují. Původně kraj zvažoval zpoplatnění krajských silnic druhé a třetí třídy, což se zatím nepodařilo prosadit na ministerstvu dopravy. Náklady na pořízení dopravního značení pro oblast Ejpovic se odhadují na 400 až 500 tisíc korun.

S žádostí o pomoc v boji proti kamionům se obrátili na kraj obyvatelé Ejpovic, přes které denně tranzituje tisícovka kamionů. Většina těchto vozidel ovšem v obci nemá co dělat. Dopravci však nutí řidiče kamionů, aby u Rokycan sjeli z dálnice D5 a dál pokračovali po staré „pražské“ silnici ve snaze ušetřit kolem 10 až 15 eur na mýtném.

„Situace v Ejpovicích je opravdu zoufalá, vedle hustoty provozu zde na motoristy číhá nebezpečí v podobě hlavní silnice, která na křižovatce vede za roh, což mnohé může zmást. Pro naše obyvatele je velmi riskantní přecházení této frekventované situace, když jdou od autobusu,“ popsala situaci pro Regionpodlupou.cz starostka Ejpovic Marie Šrailová (NEZ).

„Je třeba, aby kamiony mýtné platily a aby neprojížděly hustě zabydlenou oblastí, jen proto, že ušetří deset euro. Nás těch deset až 15 euro, které oni ušetří, stojí stonásobně víc. Zničí nám komunikace, zhorší životní prostředí, dramatickým způsobem zhoršují bezpečnostní situaci. Ani jeden přejetý člověk za deset euro nestojí,“ uvedl hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec (ČSSD). 

S nadměrným dopravním zatížením se potýkají několik let také lidé z okolí Chanovic na Klatovsku, kde jezdí obrovské množství kamionů po silnicích II. a III. třídy do velké firmy HAAS Fertigbau Chanovice. V současné době se zpracovávají veškeré připomínky obcí v zájmovém území do studie návrhu místní úpravy provozu na pozemních komunikacích. Snahou obcí je vytvořit navigační systém navádějící kamiony přijíždějící do provozovny HAAS Fertigbau z jednoho směru.    

Fotogalerie

Kraj chce vyhnat kamiony z regionálních silnic na dálnici D5, sníží se tak riziko podobných nehod a krajské silnice nebude poškozovat těžká nákladní doprava | Autor: Richard Beneš