Jsme televize vašeho kraje

Na kulatý stůl o kontroverzním obchvatu Roudné nedorazil žádný zástupce magistrátu

Plzeň, publikováno 17.05.2013, autor: Richard Beneš

Automobily jezdící po Karlovarské třídě by měly směřovat do centra průtahem přes Roudnou | Autor: Richard Beneš

Bez přítomnosti pozvaných zástupců magistrátu proběhl v pátek kulatý stůl na téma silničního průtahu městskou částí Roudná, který se plánuje již téměř 14 let. O kontroverzní stavbě, proti které bojují především obyvatelé Roudné, tak s novináři diskutovali jen její odpůrci z řad občanských iniciativ a zástupce Plzeňského kraje. Účast přislíbil technický náměstek primátora Petr Rund (ODS), který ovšem nakonec nedorazil. Organizátoři kulatého stolu přitom uvedli, že z magistrátu pozvali sedm zástupců, ti však účast většinou odmítli.

O průtahu Roudnou mají jeho odpůrci jasno. Jedná se o zcela zbytečnou a nákladnou komunikaci, která nic nevyřeší, buduje se do centra, kam také odvede část z 50 tisíc automobilů, jež denně projíždějí po Karlovarské třídě. Ta je v současné době jedinou komunikací vedoucí do města z největšího Severního předměstí, a ze směru od Karlových Varů a od Mostu. Podle odpůrců stavby i zástupce Plzeňského kraje neodlehčí přetížené Karlovarské třídě průtah Roudné, ale jen Západní obchvat Plzně. Radnice naopak tvrdí, že kolonám na Karlovarské uleví právě obchvat Roudné.   

„Lidé nepotřebují pro dopravu přes Plzeň Karlovarskou třídu, tato komunikace má sloužit pro dopravu do centra a k tomu je naprosto dostačující. Lidi potřebují ale Západní obchvat, aby nemuseli ze Severního předměstí ve směru na Klatovy jezdit přes centrum města,“ řekl předseda Koalice občanských sdružení Roudná Pavel Denk, který je největším bojovníkem proti obchvatu. Sporná silnice by se podle Denka neměla stavět také z důvodu nadměrného hluku, což už prokázali hygienici, rozptylová studie také prokázala špatné ovzduší na Roudné, kde je již nyní větší výskyt dětí trpícím astmatem, než je v jiných částech města. Silnice by prý na Roudné neměla být i z toho důvodu, že leží v zátopovém území.

V případě obchvatu Roudné radnice naráží i na tuhý odpor obyvatel a restituentů pozemků, kteří je nehodlají dobrovolně prodat. Aktuální stav projektu je takový, že se připravuje další verze už mnohokrát upravené dokumentace k územnímu rozhodnutí, která by měla být hotová v polovině roku. Teprve pak by se mohlo začít jednat o požádání o vydání územního rozhodnutí. Hotový je od loňska posudek EIA o vlivu stavby na životní prostředí. „To už vysloveně zvrátit nejde, protože o odkladném stanovisku je rozhodnuto dávno. Ale myslíme si, že máme šanci v územním řízení, protože v tom se můžeme odvolávat soudně a tam vidíme velké šance,“ dodal Pavel Denk.  

„Prioritou Plzeňského kraje je pokračovat v dostavbě Západního obchvatu Plzně a příprava stavby přeložky I/20. Územní rozhodnutí na druhou etapu obchvatu už máme, ale město zatím s výkupy pozemků nezačalo. Co se týká stavby průtahu Roudné, je to zcela na zvážení města,“ řekl vedoucí krajského odboru dopravy Jaroslav Vejprava.

Silnice přes Roudnou by měla vést od areálu fakultní nemocnice, pokračovala by přes nový most na Rychtářce a vyústila by do magistrály v Tyršově ulici. Úkolem komunikace je vytvoření druhé přístupové cesty na největší Severní předměstí Lochotín, ze kterého denně směřuje do centra a z centra po jedné ulici 50 tisíc automobilů. „Tato silnice Lochotínu chybí a měli bychom její přípravu dotáhnout do konce,“ říká náměstek plzeňského primátora Martin Zrzavecký (ČSSD). V současné době však stejně město nemá půl miliardu potřebnou k realizování tohoto projektu.  

Fotogalerie

Automobily jezdící po Karlovarské třídě by měly směřovat do centra průtahem přes Roudnou | Autor: Richard Beneš