Jsme televize vašeho kraje

Primátor představil kontroverzní vizi na zklidnění centra města a začne pořádná mela

Plzeň, publikováno 27.05.2013, autor: Richard Beneš

Magistrát města Plzně - ilustrační foto | Autor: Richard Beneš

Konfliktní téma, rozdělující koalici i opozici na plzeňském magistrátu, představil na posledním jednání zastupitelstva primátor Plzně Martin Baxa (ODS). Kolegům promítl prezentaci, kterou připravil Útvar koncepce a rozvoje města Plzně. Studie ukazuje, jaké existují možnosti na zklidnění centra, jedná se například o proměnu Riegrovy ulice v pěší zónu, uzavření Dřevěné ulice, i další rekonstrukce v historickém jádru města.

„Je to téma, které je dlouhodobě konfliktní, neexistuje na něj ani v řadách koalice, ani v řadách opozice shodný názor. Jednu skupinu tvoří zastánci myšlenky, že do centra se má dojet autem, protože jinak tam ty obchody a další služby zaniknou. Jiní, ke kterým se řadím i já, jsou přesvědčeni o tom, že centrum města by mělo být co nejklidnější a mělo by v něm být co nejméně, automobilové dopravy,“ uvedl pro Regionpodlupou.cz primátor Baxa. „Naše vedení magistrátu už podniklo významné kroky, změnila se část parkovacích míst na rezidenční, zrekonstruovaly se ulice v centru města a byl bych rád, abychom během podzimu přijali jednoznačné rozhodnutí, jak se dál bude centrum města rozvíjet,“ vysvětlil primátor.

Kontroverzní vize bude už brzy k nahlédnutí na stránkách města a veřejnost bude mít možnost vyjádřit sek plánovaným změnám. „Chceme vyvolat diskusi na téma vyřešení současné situace ve středu města, a proto jsme tuto prezentaci vytvořili. Chceme ukázat lidem, jak by to mohlo vypadat a jak by se to mohlo změnit. Není to o čase, je to o vizi, můžeme to realizovat do dvou let, nebo až do deseti let. Musíme nyní zjistit, jak by se centrum zásobovalo, jak by lidé chodili a jezdili do hotelů,“ uvedl technický náměstek primátora Petr Rund (ODS). Poslední rozhodnutí bude samozřejmě na městském zastupitelstvu.

„S ohledem na dopravní polohu centra města nemůžeme centrum města úplně uzavřít. Nemůžeme udělat to, že by do našeho centra nepřijížděla vůbec žádná auta, ale jsem přesvědčen o tom, že se dá doprava v centru města omezit významně a takovou myšlenku budu v těch jednáních zastávat. O Riegrově ulice už se mluví asi 13 let nicméně až naše vedení magistrátu dokázalo připravit rekonstrukci Riegrovy ulice na pěší do zónu až do fáze stavebního povolení. Ta akce je tedy v tuto chvíli připravena. Vypadá to, že na ni seženeme finanční prostředky. Jednou z myšlenek je, že by jak Riegrova ulice, tak i Dřevěná ulice byly pěšími zónami, uzavřenými pro automobilovou dopravu. Ale to je jedna z myšlenek, které se budou muset podrobit větší diskusi. U těch ostatních ulic to bude potom další debata,“ dodal primátor Martin Baxa.

O tom, že zklidnění centra Plzně bude v budoucnu opravdu konfliktním tématem, svědčily některé reakce zastupitelů, které zazněly hned po první prezentaci studie. „Bůh nás chraň od něčeho takového, co jste tady předvedli, to město tím úplně zabijete. Jsem zásadně proti. Pokud všechny ulice kolem centra uděláme pěší, tak tady zemřou všechny krámečky a budeme tady mít jen tržiště. Vypadalo to hezky, ale nechci to a doufám, že se toho ani nedožiji,“ uvedla opoziční zastupitelka Jaroslava Maříková (Občané.cz).

Spokojen byl naopak jiný opoziční zastupitel Petr Suchý (TOP 09), který jinak patří k velkým kritikům současného vedení magistrátu. „To, co jsme viděli, je přesně to, co jsme celou dobu prosazovali a kvůli čemu jsme šli do komise pro zklidnění města. Děkuji za to,“ řekl Suchý.   

Fotogalerie

Magistrát města Plzně - ilustrační foto | Autor: Richard Beneš