Jsme televize vašeho kraje

Dopravní podnik chce zvýšit pokutu černým pasažérům na maximum i přes nesouhlas opozice

Plzeň, publikováno 20.06.2013, autor: Richard Beneš

I přes mediální kampaň způsobí černí pasažéři v Plzni za rok únik na jízdném ve výši až 40 milionů korun | Autor: Richard Beneš

Bouřlivou diskusi ze strany opozice vyvolalo na jednání plzeňského zastupitelstva vystoupení předsedy představenstva Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP) Václava Šlajse (ČSSD) k plánovaným úpravám pokut za jízdu načerno v prostředcích MHD. Zastupitelé z TOP 09 a Občané.cz odmítají zvýšení pokuty na maximální možnou sumu 1500 korun a argumentují tím, že už nyní jsou pokuty za černou jízdu plzeňské MHD nejvyšší z celé ČR i v Praze.

O úpravách pokut bude jednat představenstvo PMDP, které jsou v majetku města, příští středu. „Během posledních tří let postupně snižujeme pokuty, zároveň na základě společenského vědomí se snižují výnosy advokátních kanceláří, jež z toho v minulosti měly zajímavý byznys na úkor lidí, kteří opakovaně jezdili na černo. My příští středu na představenstvu PMDP s velkou pravděpodobností rozhodneme o snížení pokut placených přímo ve voze ze 600 na 500 korun, u dětí to bude ze 300 na 250. Dříve i děti platily 600 korun,“ vysvětlil Václav Šlajs.

U nezaplacených pokut ve voze může pasažér přijít do pokladny, zatím měl možnost přijít do 10 dnů a nově se navrhuje prodloužení lhůty k zaplacení na 15 dní. „Chceme snížit výši pokuty placenou na pokladně z 800 na 700 korun, u dětí to bude zase polovina. Kdo pak zaplatí do 30 dnů, tak ponecháme pokutu 1000 korun, kde nezaplatí ani do 30 dnů, tomu napíšeme předžalobní upomínku a tam jej informujeme o všech složitostech, co to pro něho bude znamenat. Když zaplatí, tak je vše v pořádku. Nyní se řeší, jestli maximální výše pokuty bude 1000 korun nebo 1500,“ uvedl Šlajs.

„Nařízení vlády umožňuje maximální výši pokuty 1500 korun. Postupně jednotlivé dopravní podniky toto projednávají, jsme jedni z prvních, chceme to mít uzavřené teď v červnu. Ale upravené výše pokut vstoupí v platnost až od 1. ledna. Ta maximální výše pokuty se nelíbí opozici. Pokud ji ponecháme 1000 korun a nerozhodneme se pro tu nejvyšší částku, tak si pak musí dopravní podnik říct městu o pět milionů korun navíc v rámci kompenzace, tedy úhrady prokazatelné ztráty. Má to rozměr ekonomický i sociálně politický. My se snažíme jít metodou biče a cukru. U pasažérů, kteří jednou načerno, jsou slušnější a je jich většina, tak těm pokuty snížíme. U těch, kteří to nechtějí respektovat, zvažujeme zvýšení sankcí. Příští středu na představenstvu se rozhodne, zda přijmeme tu variantu s nejvyšší možnou pokutou,“ konstatoval šéf představenstva PMDP.

V představenstvu PMDP se už dopředu rozhodli o tom, že se nebudou pohledávky prodávat. „Budeme si je vymáhat sami jako dopravní podnik. Dnes již neprodáváme pohledávky za dětmi, vymáháme si je sami, od 1. ledna to bude i u všech ostatních pasažérů. Pravděpodobně ve výběrovém řízení si vybereme advokátní kancelář, která nám to bude spravovat. Dopravní podnik advokátní kanceláři vyměří pravděpodobně odměnu za jeden případ v řádu 150 až 200 korun. Ještě před dvěma lety na tom měly advokátní kanceláře zisk třeba 8000 korun. Jedná se o maximální vstřícnost těm slabším. Ale sankce musí být, Není možné tolerovat jízdu načerno,“ pokračoval Šlajs.

Dopravní podnik se vážně zabýval i myšlenkou, že by se v Plzni jezdilo zdarma. Ročně se na jízdném vybere 295 milionů korun. Pokud by tato částka nebyla, tak by město muselo těch 295 milionů dát dopravním podnikům v rámci kompenzace. Ale v současné finanční situaci města to není úplně reálné. „Pokud bychom zrušili všech 18 revizorů, vymáhání pohledávek a nemusely by se prodávat lístky i kupony, tak bychom ušetřili 40 až 50 milionů, ale to by nepokrylo ten propad 250 milionů korun,“ dodal Šlajs. Černí pasažéři způsobí dopravnímu podniku ročně ztrátu ve výši 30 až 40 milionů korun.

„Zastupitelský klub TOP 09 podporuje snahu o ukončení byznysu s dluhy ze strany města. Dopravní podniky by podle našeho názoru neměly na pokutách vydělávat, pokuty by měly mít pouze represivně-preventivní charakter, být jednorázovou pokutou za porušení pravidel, nikoli generovat dlouhodobý sociální problém. Byli bychom rádi, kdyby vymáhání nezaplacených pokut probíhalo více lidsky, aby z vymáhání pokut nebyl i nadále velký byznys, což považujeme za neetické. Dopravní podniky by měly vymáhat pokuty pokud možno vlastními silami, nikoli pohledávky přeprodávat, či dokonce nepřímo je převádět přes „daňové ráje“. Dále by mělo dojít k zjednodušení celé agendy prostřednictvím formulářových žalob, které celý proces administrativně zefektivní a hlavně výrazně zlevní,“ uvedl zastupitel Petr Suchý (TOP 09).

TOP 09 se také zásadně staví proti snahám zvýšit případné přirážky. Není totiž ani pravděpodobné, že tím vzroste možnost jejich případného vymožení. „Jedná se jednoznačně o chybný krok. V rámci ČR jsou v Plzni pokuty neúměrně vysoké, jsme zásadně proti dalšímu zvyšování pokut. Chápeme, že černí pasažéři musí dostat pokutu, ale jedná se o její přiměřenost, aby pak byla vymahatelná,“ řekl k tématu zastupitel Ondřej Ženíšek (TOP 09).

„Zvýšením ceny pokut se jen zvyšuje nemožnost jejich zaplacení. Z těch notorických černých pasažérů stejně dopravní podnik žádné peníze nedostane. Co chcete zrekvírovat takovým lidem? Ten obdélník v Borském parku kde přespávají,“ dotazoval se zastupitel Marcel Hájek (Občané.cz).

„O výši pokut nepanuje na představenstvu PMDP jednotný názor. Je třeba najít v tom nějakou rozumnou míru a určitou vyváženost,“ uvedl místopředseda představenstva Jiří Šneberger (ODS). 

Fotogalerie

I přes mediální kampaň způsobí černí pasažéři v Plzni za rok únik na jízdném ve výši až 40 milionů korun | Autor: Richard Beneš