Jsme televize vašeho kraje

Experti z hejtmanství zkoumají, zda se vyplatí převzít do majetku letiště v Líních

Plzeň Líně, publikováno 22.10.2013, autor: Richard Beneš

V areálu letiště v Líních u Plzně je množství objektů v dezolátním stavu, které bude potřeba zlikvidovat | Autor: Richard Beneš

Nově vytvořená pracovní skupina kraje zkoumá nyní podmínky bezúplatného převodu letiště Líně z majetku armády do rukou Plzeňského kraje. Areál o celkové rozloze 400 hektarů nabídlo kraji k využití ministerstvo obrany, podmínkou je zachování provozu stávající letecké záchranné služby, kterou pro plzeňský a karlovarský region provozuje armáda. Experti kraje se nyní snaží zjistit, zda nebude muset vydat příliš velké finance na sanaci starých ekologických zátěží a objektů, které se v areálu nacházejí. Do měsíce by měla být hotová analýza, která kraji odpoví na zmíněné dotazy.

Pracovní skupinu zkoumající možnosti bezúplatného převodu letiště tvoří odborníci z odborů majetku, ekonomiky a regionálního rozvoje. Na základě jejich poznatků pak kraj vypracuje studii proveditelnosti a záměr dalšího využití areálu letiště. Úkolem majetkového odboru je pak pečlivé posouzení bonity území. „Chováme se jako řádný hospodář, který má nabídku převzít majetek zdarma. Nesmí to ale mít obrovské dopady do rozpočtu kraje,“ vyjádřil se k záležitosti hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec (ČSSD).

Zatímco armáda tvrdí, že se v areálu vojenského letiště nenachází žádné ekologické zátěže, kraj se domnívá, že by tam nějaké mohly být. Území je nyní pod vojenským stavebním úřadem, který se řídí zvláštním zákonem. Civilní stavební úřad ale může nařídit kraji zbourat a sanovat veškeré stavby, což by mohlo představovat náklady až za stovky milionů korun. Pokud by něco takového stavební úřad vymáhal, kraj by zvažoval, zda areál letiště převezme do svého majetku. V objektu je celá řada bývalých budov, skladů i dalších objektů, které jsou ve velmi dezolátním stavu.

V současné době nemá kraj ani informace, kolik působí v areálu letiště nájemců a jaký platí nájem. Ministerstvo obrany má totiž podepsanou smlouvu jen s firmou PlaneStation ,která mu však dlouhodobě nájem neplatí, dluží 50 milionů korun a ministerstvo obrany jí již vypovědělo nájemní smlouvu. Tato firma však různé objekty dál pronajímala dalším podnájemcům. Někteří mají zájem v areálu dál zůstat a již se obrátili na hejtmanství. Jejich nájem se může pohybovat řádově v milionech za rok, což by mohl kraj využít k úhradě nákladů za ostrahu areálu a částečně i na údržbu.  

Pokud se kraj dohodne s ministerstvem obrany, mohl by se převod areálu uskutečnit do roka. „Uděláme vše pro to, aby to bylo co nejdříve, tedy v příštím roce,“ řekl při nedávné návštěvě letiště ministr obrany Vlastimil Picek. Kraj nyní jedná s ŘSD o sjezdu z dálnice D5, toto klíčově důležité napojení na dálnici zatím chybí. Přímo k letišti je z dálnice D5 naznačen sjezd. Aby se mohl používat, musel by získat výjimku, protože nemá přesné parametry sjezdů. Napojení sjezdu na letiště by podle hejtmana mělo stát kolem 50 milionů korun. Bez napojení na dálnici výrazně klesá bonita území areálu letiště.

Snahou kraje by bylo najít velkého a silného investora, který by vedle vytvoření tisíce pracovních míst na vlastní náklady zlikvidoval všechny objekty v havarijním stavu. Tento investor by si areál letiště od kraje dlouhodobě pronajímal.

O využití a budoucnosti letiště bude kraj jednat i se zástupci šesti obcí, které leží v blízkosti areálu. „Respektujeme skutečnost, že se kraj přihlásil o tento majetek. A je také dobré, že s námi chce o jeho využití mluvit. Letiště si ohlídáme, nedovolíme, aby se nějak zvětšovalo a aby se neprodlužovala vzletová dráha. Není zájmem obcí, aby se na letišti něco zvětšovalo. Je pro nás důležité dopravní napojení, aby zvýšený provoz vozidel nenarušoval život lidí v okolních obcích. Budeme také diskutovat o velikosti objektů, které se v areálu budou stavět,“ dodal starosta Dobřan Marek Sýkora (BEZPP), který je také krajským zastupitelem.

Fotogalerie

V areálu letiště v Líních u Plzně je množství objektů v dezolátním stavu, které bude potřeba zlikvidovat | Autor: Richard Beneš