Jsme televize vašeho kraje

Opozice kritizovala vedení Plzně, že nereagovalo na tvrzení BIS o stavbě depa

Plzeň, publikováno 13.12.2013, autor: Richard Beneš

Magistrát města Plzně | Autor: Richard Beneš

Pod palbu kritiky ze strany opozice se na čtvrtečním jednání plzeňského zastupitelstva dostalo vedení města za to, že nijak neohradilo proti informacím uvedených v nedávno zveřejněné výroční zprávě Bezpečnostní informační služby (BIS). Ta upozorňovala konkrétně na riziko městského zakázky na vybudování depa a servis vozidel pro dopravní podniky za 12 miliard korun prostřednictvím projektu partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP). Město na něm spolupracuje se společnostmi kolem Škody Transportation.

„Jak to, že nikdo nereagoval na tvrzení BIS, která ve své výroční zprávě označila za rizikový projekt budování plzeňského depa, kde prý dochází k vysávání veřejného sektoru,“ ptal se opoziční zastupitel Petr Suchý (TOP 09). Podle jeho názoru mělo město okamžitě kategoricky odmítnout tvrzení BIS a postavit se za to, že je projekt v pořádku.

Náměstek primátora Miroslav Šimák (ČSSD) vyloučil, že by z pozice města docházelo k tomu, co je popsáno ve výroční zprávě BIS. „Na konec ledna připravuje jednání o zmíněném stavu. Budou tam představitelé Škody Transportation a dopravních podniků, pozveme i zástupce BIS, aby se přesvědčili, jak to vypadá. Pokud má někdo pocit, že se děje to, co je ve zprávě uvedeno, měl na to upozornit,“ uvedl Šimák.

„Pozvání zástupců BIS je věc naprosto teatrální a zbytečná. Čekal jsem, že vystoupíte a řeknete, že informace ve zprávě jsou nepravdivé, že nedochází ke korupčnímu jednání a k vysávání veřejného sektoru. Je naivní představa, že by někdo z BIS něco komentoval,“ uvedl zastupitel Tomáš Jílek (TOP 09). Ten také upozornil na to, že zmíněná tvrzení ze zprávy BIS mohou mít přímé ekonomické dopady na hodnocení důvěryhodnosti města. Vystoupil také bývalý primátor Plzně Jiří Šneberger (ODS), který uvedl, že od současného primátora Martina Baxy (ODS) by očekával, že napíše, že k ničemu rizikovému nedochází. Zdůraznil také, že zakázka prošla i kontrolou ÚOHS.   

Ke slovu se dostal také zastupitel Jiří Bis (ČSSD), který hned v úvodu svého příspěvku humorně zdůraznil, že s BIS nemá nic společného, i když se jmenuje Bis. „Město by mělo popřít informace ze zprávy BIS a vydat zásadní prohlášení o tom, že město s tímto tvrzením nesouhlasí a že to není pravda,“ řekl Bis.

Ve zprávě BIS bylo doslova uvedeno, že PPP projekt na stavbu depa a servis vozidel Plzeňských městských dopravních podniků je mimořádně závažný projekt přesahující cenou kolem 12 miliard korun, dobou trvání 29 let a mírou rizik jiné srovnatelné projekty. Provází jej prý řada pochybností o finanční výhodnosti pro město Plzeň.

BIS se ve své zprávě zabývala obecně projekty PPP. Usoudila, že jejich slabou stránkou je zejména najímání externích komerčních poradců a konzultantů na posuzování a řízení fází projektů. Podle BIS lze prostřednictvím PPP z veřejných rozpočtů vyvádět peníze podobně, jako prostřednictvím dotací z fondů EU. „Nebezpečí je v tomto případě o to větší, že jde o skryté tunelování na dluh a přenášení dlouhodobých mandatorních závazků veřejných rozpočtů na budoucí generace správců veřejného majetku,“ stojí ve zprávě BIS.

Depo pro zhruba 350 vozů městských dopravních podniků začne plně sloužit v areálu Škody příští rok. Mělo by se jednat o největší dopravní základnu ve střední Evropě, která nabídne kompletní servis vozidel MHD včetně haly pro servis vozů, strojní myčky, lakovny, zastřešeného parkování trolejbusů, venkovní plochy pro autobusy s čerpací stanicí a dva nezávislé příjezdy. Plzeňské strojírny Škoda Transportation zajišťují od letošního ledna po 29 let kompletní servis vozidel dopravních podniků. Kontrakt na údržbu, opravy a stavbu depa je za téměř 12 miliard korun. 

Fotogalerie

Magistrát města Plzně | Autor: Richard Beneš