Jsme televize vašeho kraje

Vedení Plzně se ohradilo proti zprávě BIS, která prý poškodila dobré jméno města

Plzeň, publikováno 06.02.2014, autor: Richard Beneš

Magistrát | Autor: Richard Beneš

Alespoň před svými zastupiteli se vedení města Plzně slovy náměstka primátora Miloslava Šimáka (ČSSD) ohradilo proti výroční zprávě BIS za rok 2012, která prý poškodila dobré jméno města. Ve zprávě Bezpečnostní informační služby totiž stálo, že dnes již téměř hotový projekt plzeňského depa MHD je zářným příkladem problematického partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP). Společně s dalšími osobami zainteresovanými do projektu zhodnotil náměstek Šimák rok od platnosti smlouvy města s firmami kolem Škody Transportation, jež depo budují.

Kompletní servis a údržbu všech 350 vozidel Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP) bude Škoda zajišťovat po dobu 29 let. Kontrakt má hodnotu téměř 12 miliard korun, samotná stavba depa pak přijde na 1,2 miliardy korun. Větší část už je zkolaudovaná a běží zkušební provoz. Autobusy, tramvaje a trolejbusy se tam přestěhují od června do srpna.

Ve zprávě BIS je uvedeno, že prostřednictvím PPP z veřejných rozpočtů lze vyvádět peníze podobně jako z dotací EU. Doslova ve zprávě stojí, že nebezpečí je v tomto případě o to větší, že jde o skryté „tunelování na dluh“ a přenášení dlouhodobých mandatorních závazků veřejných rozpočtů na budoucí generace správců veřejného majetku, uvedla zpráva. Příkladem problematického PPP je spolupráce města Plzně s firmami kolem Škodovky. Podle BIS se jedná o mimořádně závažný projekt přesahující cenou, dobou trvání a mírou rizik srovnatelné projekty, který provází řada pochybností.

„Byl bych rád, kdyby mi někdo řekl, kde k tomu vyvádění peněz může dojít. Z 12 miliard korun budou tvořit přes 9,5 miliardy korun náklady spojené s údržbou vozů MHD, které by město muselo 29 let vydávat, i když by nemělo novou základnu. Jde o mimořádně zdařilý a pro město výhodný projekt, řekl,“ Šimák. „Město se zprávou BIS cítí poškozeno na své pověsti. Chtěl bych, aby to bylo autorovi zprávy sděleno. Bohužel totožnost autora této části zprávy se zřejmě nedozvíme, protože u BIS je všechno tajné,“ uvedl náměstek Šimák.   

K opatrnosti kolem projektu vyzval opoziční zastupitel Tomáš Jílek (TOP 09). „Že se ten projekt dobře vyvíjí, ještě neznamená, že jsou rizika, která uvedla BIS, vyloučena. Tajná služba z povahy své práce definuje rizika, ale nemá žádnou motivaci poškozovat město. Je tristní, že se tento projekt, který tu byl politicky schválený, dostal na seznam tajné služby a zcela bezpochyby jsou tam rizika, na něž jsme upozorňovali,“ konstatoval Jílek. Naopak koaliční zastupitel a bývalý primátor Plzně Jiří Šneberger (ODS) uvedl, že zatím nejsou známá žádná zvyšující se rizika, která by tento projekt ohrožovala.

Projekt před zastupiteli obhajoval i Jan Troják z ČSOB, která na depo půjčila 972 milionů korun na 23 let. „Prověřovali jsme projekt zleva zprava. Nyní máme zainvestováno přes půl miliardy korun a o něco více má i konsorcium. Pro město je bezvadné, že infrastruktura z velké části stojí, první platba, kterou za ni město zaplatí, bude až v polovině roku 2016. Kdyby se cokoli stalo a náklady by vzrostly, tak to nejde za vámi, ale za Škodovkou a případně za námi,“ vysvětlil Jan Troják. „Vyhodnotili jsme projekt jako potřebný, v němž jsou dobří a silní hráči. Má ekonomickou smysluplnost pro zadavatele i dodavatele a podařilo se do něj zapojit dotaci EU na rekultivaci brownfieldů. Je dobře nastavený také díky zkušenostem banky z Beneluxu. Stejné principy jsou v koncesní smlouvě,“ dodal Troják. 

Fotogalerie

Magistrát | Autor: Richard Beneš