Jsme televize vašeho kraje

Plzeňané mají šanci, že se konečně dočkají prodloužení tramvajové trati až na Borská pole

Plzeň, publikováno 15.12.2017, autor: Richard Beneš

Plzeňané mají šanci, že se konečně dočkají prodloužení tramvajové trati až na Borská pole | Autor: Richard Beneš

O dotaci na prodloužení tramvajové tratě na Borská pole požádá město Plzeň. Podání žádosti schválili zastupitelé na svém jednání ve čtvrtek. Celkové náklady na projekt činí 597 milionů korun, podpora z Operačního programu Doprava by měla dosáhnout částky 375,5 milionu korun, tedy necelých 63 procent celé investice.

„Dotace může být poskytnuta maximálně ve výši 85 procent z celkových uznatelných nákladů projektu, které v tomto případě činí 441,8 milionu korun,“ řekl ekonomický náměstek primátora Pavel Kotas (ČSSD). Projektem se radnice snaží vyřešit nevyhovující situaci, kdy lokalitu Borská pole, kam směřují denně tisíce cestujících, obsluhují pouze autobusy a jedna linka trolejbusu. Po vybudování tratě nebudou lidé nuceni přestupovat při cestách z centra k Západočeské univerzitě v Plzni, odpadne nárazové přetížení autobusů a vytvoří se podmínky pro vybudování chybějícího záchytného parkoviště.

„Na realizaci těchto projektů chceme získat dotace ze dvou zdrojů. Na projekt Prodloužení tramvajové tratě na Borská pole – část Tramvajová trať to bude z Operačního programu Doprava, druhým zdrojem má být Integrovaný regionální operační program, z něhož chceme podporu na část nazvanou Přestupní uzel Plzeň/Kaplířova – Dobřanská,“ uvedl náměstek Pavel Kotas. Celkové náklady na přestupní uzel by měly činit zhruba 64 milionů korun. Maximální výše podpory může být až 90 procent těchto nákladů, dotace by tedy představovala zhruba 43 milionů korun.

Lokalita Borských polí má zhruba 350 hektarů. Nachází se tam průmyslová zóna s více než desetitisíci pracovními místy, obchodní centra, polyfunkční administrativní domy, bytové domy a univerzitní komplex. Území do roku 2011 obsluhovaly pouze autobusy, poté přibyla jedna linka trolejbusu.

Největší objem cestujících je na zastávkách poblíž křižovatky ulic Klatovská (silnice I/27) x Kaplířova x U Borského parku. Přesun cestujících mezi linkami tramvajové, autobusové MHD a autobusové veřejné linkové dopravy se odehrává převážně přes silnici I/27, která je zatížena osobní automobilovou dopravou. Počet cestujících přepravených na Borská pole v pracovní den v čase od 5 do 21 hodin v jednom směru je zhruba 6300 osob. Ve směru z Bor přijíždí 3900 osob a ve směru z centra 2400 osob. Dále v trase Bory - ZČU přijíždí 1900 osob. V opačném směru jsou čísla obdobná. Většina cestujících je v současné době nucena kombinovat k dosažení svého cíle několik spojů a dopravních prostředků.

Součástí projektu je vedle samotné tramvajové trati včetně doprovodné infrastruktury také úprava řady komunikací, inženýrských sítí, světelného signalizačního zařízení nebo veřejného osvětlení.

Fotogalerie

Plzeňané mají šanci, že se konečně dočkají prodloužení tramvajové trati až na Borská pole | Autor: Richard Beneš