Jsme televize vašeho kraje

Genetická laboratoř z Plzně určila vědeckou metodou pohlaví vzácného tvora

Plzeň, publikováno 02.01.2018, autor: Richard Beneš

Genetici z Plzně vědecky prokázali, že hrabáč kapský chovaný v olomoucké zoo je samec | Autor: ZOO Olomouc

Na plzeňskou laboratoř Genomia se obrátila se zajímavou žádostí olomoucká zoologická zahrada. Potřebovala zjistit pohlaví nového vzácného přírůstku, kterého přivezla ze zoologické zahrady v Jekatěrinburgu. Jedná se o hrabáče kapského, což je tvor, který je k vidění v zoo jen výjimečně vzhledem k tomu, že jeho chov není úplně jednoduchý a dostupnost mladých zvířat není snadná. Tím největším, problémem je ovšem určit u hrabáčů pohlaví, protože mají pohlavní orgány zatažené dovnitř do těla. A to byl právě úkol pro experty z plzeňské genetiky.

„Podle dodaných informací přicestoval z Jekatěrinburgu samec. Je to tak skutečně? Jistota byla nutným předpokladem pro rozhodnutí koordinátorky evropského chovu hrabáčů, které zvíře bude nejvhodnější k jeho dopárování. Pouhým pohledem se pohlaví hrabáčů nedá poznat a podrobné zkoumání by je stresovalo,“ říká Libuše Veselá, která má v olomoucké zoo na starosti odbornou péči o tohoto živočicha. Zoologická zahrada se proto obrátila na laboratoř Genomia v Plzni, která se genetickými testy živočichů dlouhodobě zabývá.

Už dříve tým expertů z laboratoře určil pro plzeňskou zoo pohlaví několika bodlínů, madagaskarských savců, kteří vnějším vzhledem připomínají ježka, nebo také pohlaví ježury australské. Laboratoř Genomia také například určuje, jakými dědičnými nemocemi jsou ohrožena chovná zvířata, jaké mají vzhledové dispozice a ověřuje rovněž rodičovství zvířat.

„Hrabáč ještě vůbec nemá svoji DNA popsanou, nejsou známy pohlavní chromozomy, podle nichž by se dalo jeho pohlaví poznat,“ uvádí Markéta Dajbychová, ředitelka laboratoře Genomia. Zdejší odborníci proto z kořenové cibulky chlupů už známého samce a samice hrabáče, které získali ze ZOO Dvůr Králové, extrahovali DNA a pečlivě ji porovnali.

„Práce trvala asi měsíc. Zkoušeli jsme různé metody, až se nám podařilo srovnáváním sekvencí DNA objevit typické rozdíly, jimiž se sameček a samička od sebe liší. Tímto způsobem jsme našli geny ZFX a ZFY, které jsou spjaty s pohlavními chromozomy savců. Podle toho jsme pak poznali, že jedinec v Olomouci je samec,“ vysvětlila Markéta Dajbychová způsob, kterým je nyní možné rozeznat pohlaví kteréhokoli hrabáče z jeho DNA.

Výsledkem této mravenčí práce je nejen stoprocentní jistota, že v olomoucké zoo mají samce, ale zároveň rozhodnutí koordinátorky dopárovat ho samičkou ze Zoo Praha. „Jednání o transportu probíhají a hned jak bude vše připraveno, přijede k nám druhý hrabáč. Věříme, že pokud si padnou do oka a vše bude v pořádku, rozšíří Zoo Olomouc tímto počinem svou kolekci zvířat o další úspěšně se rozmnožující druh,“ dodala Libuše Veselá.

Fotogalerie