Jsme televize vašeho kraje

Průzkum ukázal, že s dluhy má zkušenosti více než polovina dětí ze západu Čech

Plzeň, publikováno 05.02.2018, autor: Richard Beneš

Ilustrační foto | Autor: Obcankari.cz

Více než polovina západočeských dětí má zkušenost s dluhy. Mnohé už se setkaly i s problémy s jejich splácením. Že hospodaření s penězi dělá školákům problémy ukázaly i výsledky průzkumu v projektu Abeceda peněz od České spořitelny. V něm se děti už od základních škol učí, jak s penězi zacházet. Letos projde programem na 3500 školáků. Projekt usiluje o oficiální akreditaci ministerstva školství.

Většinu peněz získávají děti na druhém stupni základních škol i jejich vrstevníci z víceletých gymnázií od rodičů či prarodičů. Více než polovina západočeských dětí dostává pravidelné kapesné. Tři z deseti si navíc vydělávají domácími pracemi. Z průzkumu vyplynulo, že děti s penězi často nevyjdou. Tři čtvrtiny západočeských dětí znají situaci, kdy si všechno utratily, a přesto by si rádi něco koupily. „Přibližně polovina dětí tuto situaci vyřešila v minulosti půjčkou. Sedmadvacet procent se zadlužilo dokonce opakovaně,“ upozorňuje na výsledky průzkumu Filip Hrubý, tiskový mluvčí České spořitelny. Většinou si podle něj děti půjčují od kamarádů. Zkušenost s tím má 62 procent respondentů v západních Čechách. „Každé čtvrté dítě zažilo situaci, kdy mělo problém půjčené peníze vrátit,“ upozorňuje na úskalí půjček mluvčí Hrubý.

Průzkum ukázal, že dluhy naštěstí nejsou pro západočeské děti běžným řešením. Pokud nemají zrovna naspořeno a touží si něco koupit, vybere si více než třetina z nich jinou, levnější, alternativu. Každý sedmý pak přemluví k nákupu rodiče a 46 procent západočeských dětí se s rodiči domluví na spolufinancování. Dvaačtyřicet procent dotazovaných dětí na západě Čech pak uvedlo, že mají běžný účet v bance. Každý pátý má zkušenosti s výběrem z bankomatu nebo platbou kartou v obchodě. Platbu kartou na internetu si vyzkoušela desetina respondentů. Naopak více než polovina školáků v kraji má zkušenost pouze s hotovostí.

Průzkum také potvrdil, že finanční gramotnost dětí roste s věkem a že děti se učí velmi rychle. Hlavním zdrojem informací z oblasti financí jsou pro ně stále rodiče, roste ale význam školy, spolužáků a sociálních sítí. I proto spustila Česká spořitelna projekt Abeceda peněz. Jeho cílem je přiblížit dětem svět financí a hravou formou prohloubit jejich vědomosti týkající se hospodaření s penězi. „Naší ambicí je zvýšit finanční gramotnost u všech žáků základních škol v celé republice. Proto také usilujeme o oficiální akreditaci ministerstva školství programu Abeceda peněz,“ doplňuje Filip Hrubý.

V rámci několikaměsíčního programu se v Abecedě peněz školáci seznamují se světem byznysu, učí se plánovat své finance a nové znalosti postupně za pomoci odborných lektorů i svých učitelů přenášejí do praxe. Děti během několika měsíců vybudují vlastní firmu, stanoví si obchodní cíle i strategie a společně usilují o jejich naplnění. Na závěrečném jarmarku, který je přístupný veřejnosti, se pak pokouší vydělat své první peníze.

Celkem se v loňském pilotním ročníku do Abecedy peněz zapojila téměř dvacítka základních škol z celé republiky. Jarmarky jim vynesly dohromady 350 tisíc korun, které děti použily obvykle na výlety a zábavu či charitativní činnost. Domažlické děti například věnovaly peníze na podporu chlapce s mozkovou obrnou.

Letos se do Abecedy peněz zapojí přibližně 70 nových základních škol. „V následujících letech pak plánujeme postupné rozšiřování projektu. V každém školním roce bychom rádi oslovili zhruba 3,5 tisíce dětí ze všech regionů,“ říká Filip Hrubý. Mimo jiné nyní programem procházejí školy z Domažlic, Nejdku či Rokycan.

Fotogalerie

Ilustrační foto | Autor: Obcankari.cz