Televize ZAK

Jsme televize a zpravodajský
server vašeho kraje

Hlavní menu

Politika Plzeňský kraj

AKTUALIZOVÁNO: Plzeňský kraj vyhrál boj s ČSAD, díky kontrole smluv tak uspoří 270 milionů

Plzeň, publikováno 12.02.2018, autor: Richard Beneš

Ilustrační foto | Autor: ČSAD

Tak to tady ještě nebylo! Rozsáhlá a velmi hluboká kontrola smluv, které má Plzeňský kraj uzavřené s ČSAD autobusy Plzeň, odhalila nedostatky vyčíslené na 122 milionů korun. Dohodu o uznání dluhu a jeho úhradě v pondělí schválilo zastupitelstvo. S dopravcem kraj zároveň uzavřel i dohodu o horní hranici plateb pro roky 2017 až 2019, která přinese úsporu 150 milionů korun. Ve finále pak kraj uspoří díky zaplacenému penále celkem 270 milionů korun. A to už stojí za milion korun, který zaplatil kraj za takovou kontrolu. Ke kauze se aktuálně vyjádřilo ve středu i vedení společnosti ČSAD autobusy Plzeň.

„Dopravní obslužnost a její kvalita je jednou z našich nejvyšších priorit. I proto jsme od ledna 2017 až do letošního února pečlivě kontrolovali plnění smlouvy zajišťující dopravní obslužnost území našeho kraje. Během tohoto procesu jsme nalezli nedostatky, které jsme vyčíslili na více jak 122 milionů korun. Osobně jsem rád, že dopravce uznal tento dluh a splatí ho v pravidelných splátkách,“ řekl Josef Bernard (ČSSD), hejtman Plzeňského kraje.

Kontrolní skupina shromáždila přes 200 smluv, pracovala s účetnictvím dopravce obsahujícím tři miliony transakcí, prověřila 100 tisíc dokumentů, odeslala přes 50 písemných dotazů na právního zástupce dopravce, provedla stovky ekonomických a právních analýz. Mimořádné nasazení a velká míra detailu, do kterého se podařilo kontrole proniknout, přiměla dopravce, aby nález kontroly uznal. Dopravce se podpisem dohody o uznání dluhu a jeho úhradě zavázal uhradit Plzeňskému kraji dluh ve výši 122 779 328 korun ve 34 pravidelných splátkách.

„Na straně dopravce byly zjištěny nedostatky v hospodaření a vykazování prokazatelné ztráty, která byla určená k úhradě Plzeňským krajem, a to v letech 2013 až 2015. Dalším naším velkým úspěchem je fakt, že jsme s dopravcem dojednali i maximální celkové náklady na zbývající roky trvání smlouvy do konce roku 2019. Touto dohodou byly náklady zastropovány na úroveň roku 2015 a přitom v sobě již zahrnují dopad dvou Nařízení vlád o navýšení mezd řidičů. Tato dohoda přinese plzeňskému kraji úsporu 150 milionů korun," doplňuje Pavel Čížek (STAN), náměstek hejtmana pro oblast dopravy.

Pro právě skončený rok 2017 je rovněž dohodnuté maximum finančních prostředků na dopravu. Tímto vedeni kraje zastavilo každoroční zvyšování nákladů dopravce, které v kombinaci s citelným poklesem tržeb eskaloval růst dotace hrazené krajem.

A jaké byly největší nedostatky, které při hloubkovém prověřování smluv odhalila kontrolní skupina? Dopravce například účtoval příliš vysoké ceny nafty, drahé náhradní díly, drahé pronájmy a vysoké pořizovací ceny autobusů. „Ta jednání byla opravdu velmi tvrdá. Se společností ČSAD autobusy Plzeň chceme i nadále spolupracovat. Ale chceme od nich férové ceny. Rozhodně na základě těchto zjištění nebudeme zřizovat vlastní dopravní společnost,“ řekl hejtman Bernard. Podle slov hejtmana je jedním z hlavních úkolů zvýšit důvěru lidí ve veřejnou správu, tak, aby měli jistotu, že daně, které Jsou v naší zemi vybírány, jsou také řádně vynakládány.

Tímto krokem pokračuje proces restrukturalizace veřejné dopravy v Plzeňském kraji, v jejímž důsledku by měla být doprava na území celého kraje efektivnější, cenově dostupnější a měla by využívat moderní autobusy a vlaky. Kontrolovat bude kraj také smlouvy s ostatními asi 14 menšími dopravci, kteří pro Plzeňský kraj zajišťují deset procent objemu dopravy.

Společnost ČSAD Autobusy Plzeň se ke kauze vyjádřila ve středu prohlášením pro média. „Nechceme jít do nekonečného soudního sporu, proto jsme přijali smírné řešení. Kdybychom se nedomluvili, zkolabovala by autobusová doprava v kraji. Takto ČSAD autobusy Plzeň přežije. Budeme několik let ve větších ztrátách, ale přežijeme. Kdybychom nepodepsali, nepřežili bychom. Zaměstnáváme stovky kvalitních řidičů, kteří u nás mají nadstandardní podmínky, máme za čtvrt století našeho úspěšného působení vybudované zázemí pro provoz veřejné linkové dopravy, a to vše by padlo,“ stojí v prohlášení dopravce.

„Sice bychom možná vleklý soudní spor ustáli, protože jsme po celou dobu postupovali zcela v souladu se všemi smlouvami, ale než by náročný soudní spor skončil, tak by společnost ČSAD autobusy Plzeň už neexistovala a položila by se. Kraj by v exekuci zmrazil peníze na našich účtech a my bychom neměli na výplaty řidičů, kteří by odešli. Zkolabovala by tak veřejná autobusová doprava jako veřejná služba obyvatelům kraje. Nechceme s krajem bojovat, chceme mít s krajem korektní vztahy a nadále pro něj zajišťovat krajskou veřejnou autobusovou dopravu vysoké kvality jako dosud,“ uvedl mluvčí společnosti Miroslav Slaný.

Dopravce považuje za důležité to, že kraj nikdy nezpochybnil kvalitu jeho služeb a že objem služeb objednávaných krajem každým rokem postupně narůstá. Například jen za poslední rok narostl požadovaný dopravní výkon o jeden milion kilometrů. Denně vypraví ČSAD autobusy Plzeň pro Plzeňský kraj 370 autobusů. „Za připomenutí stojí také fakt, že Plzeňský kraj, na rozdíl od ostatních krajů, neměl v uplynulých letech vůbec žádné problémy se stávkou řidičů a se zajištěním veřejné autobusové dopravy v období vyhlášené celorepublikové stávky řidičů autobusů. V mnoha krajích autobusy nevyjely a lidé se nedostali do práce a děti do škol. V Plzeňském kraji se díky ČSAD autobusy Plzeň nic takového nestalo a vše fungovalo hladce,“ dodal mluvčí Slaný.

Fotogalerie

Ilustrační foto | Autor: ČSAD

Diskuse k článku