Jsme televize vašeho kraje

K zemi šel i druhý stoletý železniční most v Mikulášské ulici

Plzeň, publikováno 19.02.2018, autor: Richard Beneš

Pracovníci SŽDC snášejí první ze tří částí stoletého železničního mostu v Mikulášské ulici v Plzni. | Autor: Richard Beneš

Druhý železniční most přes Mikulášskou ulici začali v pondělí snášet pomocí obřího jeřábu pracovníci SŽDC do prostoru parkoviště před budovou Hlavního nádraží ČD. Konstrukce mostu, který, byl nepřetržitě v provozu více než 100 let se rozdělila na tři díly, každý z nich váží asi 35 tun. První severní most v Mikulášské ulici prošel výměnou už loni. Odstraněním jižního mostu tak vstupuje do druhé poloviny modernizace přestavba plzeňského železničního uzlu.

„Jižní most, který právě rozebíráme, měří 16 metrů. Celá akce by měla trvat kolem dvou hodin. Dva díly odstraněného mostu skládáme do přednádraží, kde se rozeberou a odvezou do šrotu. Zbývající třetí část odvezeme do deponie SŽDC. Nový most, který vznikne na tomto místě bude delší, bude měřit asi 25 metrů,“ řekl Jan Zemánek, vedoucí projektu.

Starý železniční most z roku 1905 s ocelovou konstrukcí se nahradí nová mostní konstrukce navržená jako ocelobetonová desková rámová konstrukce se zabetonovanými ocelovými nosníky. Díky rozšíření nové mostní konstrukce o 10 metrů na celkových 25 metrů se vytvoří prostor k rozšíření silniční komunikace.

Hlavním smyslem projektu „Uzel Plzeň, 2. je především rekonstrukce osobního plzeňského nádraží. Z pohledu cestujících je nejdůležitější rekonstrukce jeho jižní části a to včetně nástupišť. Pro moderní a rychlejší železniční dopravu je významná rekonstrukce chebského zhlavi a přestavba zmíněných mostů. Současně s touto železniční stavbou dojde také k výrazné modernizaci a rozšíření silniční komunikace, která probíhá pod oběma mosty, což pozitivně ovlivní plynulost i bezpečnost automobilové dopravy v této lokalitě.

Až do 26. února bude stát tramvajová doprava pod dnes již bývalým jižním mostem. Demolice v této době čeká i jednu z mostních oper. Současně se provedou další přípravné práce pro stavbu nového mostu. Ukončení prací na jižním mostu se předpokládá v červenci letošního roku Zprovoznění Mikulášské ulice pro veřejnost je plánováno na konec letošních letních prázdnin, tedy na 31. srpna 2018.

„Dosud nejnáročnější částí projektu byla nutnost urychlit výstavbu severního mostu, abychom ještě v zimnim období mohli zahájit práce na jižním. To je nezbytné pro dodržení plánovaného srpnového termínu otevření Mikulášské ulice,“ zdůraznil Roman Fuksa, ředitel divize 5 Metrostavu, která stavbu provádí. I nadále budou pokračovat stavební práce v jižní části plzeňského nádraží, kde bude probíhat výstavba nových nástupišť a jejich zastřešeni, částí servisního a východního podchodu, technologických zařízení či rekonstrukce železničního spodku a svršku. Celkové by hlavni stavební práce měly skončit na přelomu listopadu a prosince letošního roku. Úplné dokončení se plánuje na první polovinu roku 2018.

Fotogalerie

Pracovníci SŽDC snášejí první ze tří částí stoletého železničního mostu v Mikulášské ulici v Plzni. | Autor: Richard Beneš
Pracovníci SŽDC snášejí první ze tří částí stoletého železničního mostu v Mikulášské ulici v Plzni. | Autor: Richard Beneš
Pracovníci SŽDC snášejí první ze tří částí stoletého železničního mostu v Mikulášské ulici v Plzni. | Autor: Richard Beneš
Pracovníci SŽDC snášejí první ze tří částí stoletého železničního mostu v Mikulášské ulici v Plzni. | Autor: Richard Beneš
Pracovníci SŽDC snášejí první ze tří částí stoletého železničního mostu v Mikulášské ulici v Plzni. | Autor: Richard Beneš
Pracovníci SŽDC snášejí první ze tří částí stoletého železničního mostu v Mikulášské ulici v Plzni. | Autor: Richard Beneš
Pracovníci SŽDC snášejí první ze tří částí stoletého železničního mostu v Mikulášské ulici v Plzni. | Autor: Richard Beneš
Pracovníci SŽDC snášejí první ze tří částí stoletého železničního mostu v Mikulášské ulici v Plzni. | Autor: Richard Beneš