Jsme televize vašeho kraje

Pozor! V Plzni úřadují falešní pracovníci Skupiny ČEZ, zaměřují se na důvěřivé seniory

Plzeň, publikováno 28.03.2018, autor: Richard Beneš

Ilustrační foto | Autor: Archiv

Zvýšený počet upozornění na případy podvodného jednání poškozující zákazníky i společnost ČEZ zaznamenali v těchto dnech operátoři call centra ČEZ Prodej. Prodejci se pohybovali v Plzni na Slovanech, vydávali se za pracovníky Skupiny ČEZ a za nabídku dárku požadovali většinou od seniorů vyúčtování za energie, ze kterého si opisovali adresu odběrného místa a dalších identifikačních čísel. Klienty nechávali podepisovat smlouvy s novým dodavatel energie.

„V Plzni je ale od 1.11.2013 zakázán podomní prodej a omezen pochůzkový prodej. Pozor, smlouvu uzavřenou tímto způsobem ale není možné považovat za neplatnou. Skupina ČEZ připomíná zákazníkům, aby si každou smlouvu vždy pečlivě prostudovali, případně si vzali čas na rozmyšlenou. Solidní obchodníci rádi počkají. Upozorňujeme také, že naši zaměstnanci nikdy nevybírají peníze v hotovosti, ani nechodí vracet přeplatky! Veškeré transakce provádíme buď písemně, nebo převodem na účet,“ informovala mluvčí společnosti ČEZ Michaela Jirovcová.

„Příslušnost ke Skupině ČEZ si mohou zákazníci ověřit zavoláním na bezplatné linky jak ČEZ Prodej 800 810 820, tak především u montérů na linku ČEZ Distribuce 800 850 860, a to pomocí osobního čísla. To je uvedeno na identifikační kartě, kterou musí mít každý zaměstnanec Skupiny ČEZ u sebe,“ radní mluvčí Jirovcová. Obecnou radou pro občany potom je, že by si neměli nikoho pouštět do domu či bytu bez ověření totožnosti a v případě jakéhokoliv podezření z nekalého jednání kontaktovat Městskou policii na lince 156.

 

Příklady metod, které nejčastěji používají neseriózní obchodní zástupci:

1. Používají zavádějící informace, aby vzbudili zájem a důvěru spotřebitelů. Například se neoprávněně vydávají za pracovníka, který kontroluje nebo odečítá elektroměry.

2. Neoprávněně se vydávají za pracovníka dosavadního dodavatele energie, který má se spotřebitelem dohodnout změnu cenových tarifů.

3. Mylně informují spotřebitele, že jeho dosavadní dodavatel energií ukončuje činnost, a proto musí uzavřít novou smlouvu s jinou firmou.

4. Přesvědčují spotřebitele k okamžitému podpisu smlouvy. Argumentují časově omezenou nabídkou a nenechávají spotřebiteli dostatečný čas na rozhodnutí.

5. Neposkytují spotřebiteli úplnou informaci o své nabídce. Spotřebitel například až po podpisu zjistí, že za předčasné ukončení smlouvy musí zaplatit deaktivační poplatek.

6. Nabízejí paušální slevu, aniž by vycházeli ze skutečné spotřeby domácnosti a jejího cenového tarifu.

7. Neinformují o tom, že nabízená sleva je časově omezená a nekryje se s celým obdobím, po které se spotřebitel podpisem smlouvy zavazuje odebírat elektřinu.

8. Nesdělují informace o ceně zákaznického servisu nového dodavatele. Spotřebitel tak může platit i poplatky za služby, které měl doposud zdarma.

9. Zaměřují se na seniory. Nabízejí jim klamavou slevu na dodávku energií určenou pouze pro seniory, která však ve skutečnosti neexistuje.

10. Ve výjimečných případech se může spotřebitel setkat s agresivními obchodními praktikami, kdy mu obchodník vyhrožuje a nutí jej k podpisu nové smlouvy.

Fotogalerie

Ilustrační foto | Autor: Archiv