Jsme televize vašeho kraje

Malebný Pňovanský most čeká velká rekonstrukce, lidé se loučili se starým Rámusákem

Plzeň, publikováno 01.07.2018, autor: Richard Beneš

Pňovanský most čeká velká rekonstrukce | Autor: Wikipedie

Jízdami historického vlaku s parní lokomotivou a ohňostrojem se v sobotu symbolicky rozloučila veřejnost se starým ocelovým mostem, přes Hracholuskou přehradu, který je součástí lokální trati z Pňovan na severu Plzeňska do Bezdružic na Tachovsku. Po 117 letech provozu bude kvůli komplexní rekonstrukci uzavřen ocelový železniční most zvaný Rámusák, jehož pilíře mají výšku 44 metrů, délka mostu je 210 metrů. Uzavřen bude od 23. července do 19. listopadu. Už v květnu se začalo z lešení se sanací zdiva na mostních pilířích. Během hlavních letních prací také nebude most průchozí. Trať v mikroregionu Konstantinolázeňsko, jíž je most součástí je jednou z nejkrásnějších a nejzajímavějších českých lokálek.

Úplná výluka bude na trati od 23. července do 19. listopadu. Nová, podobně tvarovaná mostní pole se budou kompletovat na jižní straně mostu u lesa. Nová ocelová konstrukce se posune nad starou a bude s ní zaměněna pomocí hydraulických přípravků. Přesun nových mostních polí a jejich výměna je naplánována na srpen až říjen. V listopadu bude instalována lávka pro pěší a cyklisty a 19. listopadu se obnoví plný provoz. Náhradní autobusová doprava bude jezdit ze stanice Stříbro. Jeden autobus obslouží Blahousty, Trpísty a Lomničku, druhý zbytek trati.

Rekonstrukce mostu také omezí lodní dopravu na přehradě. Lodě budou od 31. července jezdit jen v úseku mezi hrází k železničnímu mostu, před nímž se pak otočí. Také z druhé strany nádrže od Butova budou smět lodě jen před most.

Poslední větší opravou prošla konstrukce počátkem 70. let 20. století. Od té doby chátrala a výrazně ji zasáhla koroze. Rychlost vlaků byla přes osmi lety snížena za 60 km/h na polovinu a omezil se vjezd nákladů. Pravidelný provoz na trati z Pňovan do Bezdružic, na níž je 32 přejezdů, byl zahájen 6. června 1901. Od roku 2014 existuje přímé spěšné spojení Plzně s Konstantinolázeňskem.

Po roce 1989 vinou útlumu dopravy hrozilo, že bude provoz lokálky z ekonomických důvodů zastaven. Mikroregionu by to přineslo další dopravní problémy. Navíc trať funguje jako krajinotvorný prvek a váže turistické, občanské i podnikatelské aktivity. Sdružení Plzeňská dráha a Bezdružická lokálka jako volné seskupení místních obyvatel, příznivců mikroregionu, železničářů, dalších spolků i místních živnostníků pořádají v oblasti každý rok desítky akcí pro výletníky.

Fotogalerie

Pňovanský most čeká velká rekonstrukce | Autor: Wikipedie