Jsme televize vašeho kraje

Skvosty s vůní benzínu představují veterány, supersporty i další úžasné vozy s duší

Plzeň, publikováno 20.07.2018, autor: Richard Beneš

Na krásné automobily se přišla podívat i moderátorka Zorka Hejdová | Autor: Richard Beneš

Davy návštěvníků proudí od čtvrtka do industriálního prostoru DEPO2015, kde začal druhý ročním výstavy historických i současných automobilů s názvem Skvosty s vůní benzínu. Výstava potrvá až do neděle a ve čtyřech halách i na dvoře si mohou lidé prohlédnout zhruba 200 automobilů a motocyklů. Na své si přijdou profesionálové, závodníci, sběratelé, znalci, milovníky rychlých kol i hezkých věcí, jako jsou fotografie, sochy, nábytek, módní doplňky i stromy. Zhruba polovinu exponátů tvoří moderní vozy a druhou veteráni, 95 procent vozidel je pojízdných. Letos je expozice rozšířená o motocykly a traktory.

„Shodou všech možných fantastických okolností a velkému štěstí se nám podařilo udělat nádhernou kolekci jak veteránů, kde jsou zastoupeny značky Aero, Praga, Škoda a Tatra, na druhou stranu zde máme vozy značky Mercedes nebo Ferrari. Jdeme cestou kvality, nikoliv kvantity. Skoro každé druhé auto, které zde vidíte, má nějaký příběh. Je tady auto, které vozidlo prezidenta Masaryka, dalším jezdila herečka Lída Baarová,“ řekl předseda Nadačního fondu Plzeň sobě Roman Jurečko.

„Ta auta získáváme zejména na bázi přátelských vztahů s jejich majiteli. Majitelé těch největších skvostů prakticky nemají za potřebu vyvážet je z jejich garáží. Nemají ta auta kvůli tomu, aby je vystavovali. Všechny vystavené vozy mají duši, jedná se buď o limitované série, nebo o veterány,“ pokračuje Jurečko, pro kterého je například skutečnou lahůdkou Mercedes Gullwing. „To je neskutečná karosérie, z toho auta čiší noblesa, která dnes ve společnosti chybí. Je hezké vidět, že návštěvníci mají k vystaveným autům úctu. Je jedno jestli, koukají na Velorex nebo na Ferrari, na každém si něco najdou,“ dodal hlavní organizátor unikátní přehlídky.

Jedním v vystavených skvostů je česká tatrovka 77 v okruhovém provedení. Dále LaFerrari, které není na našich silnicích k vidění, nebo Mercedes Gullwing, po němž je absolutní žízeň mezi sběrateli. Mezi vystavenými „krasavci" je i automobil Benz z roku 1914, vyrobený nejstarší automobilkou světa Carla Fridricha Benze z Mannheimu. V současné době se na území ČR nacházejí pouze dva tyto vozy, jeden je v soukromé sbírce Jindřicha Mužíka a druhý v technickém muzeu.

„Je to auto vyrobené v roce 1914, jedná se o model 10 30, má výkon 30 koňských sil. Jeden čas vůz vlastnil zelinář, který si ho předělal na náklaďák. Auto je ale teď v původním stavu, zahrálo si dokonce v několika filmech. Jezdilo například ve filmech Rozpuštěný a vypuštěný, nebo Atentát. Po celou dobu svého funkčního života se pohybovalo na území České republiky. Podle znaleckého posudku se cena tohoto automobilu pohybuje kolem 15 milionů korun, reálně by ale mohla být i vyšší,“ uvedl sběratel a majitel tohoto skvostu Jindřich Mužík.

Expozice nabízí také luxusní sety, jako například dvoumístné Ferrari Daytona, Harley Davidson Daytona a hodinky Rolex Daytona, speciální edice vozu Ferrari s jízdním kolem Ferrari Colnago a české gramofony a reproduktorové soupravy ze skla a železa. Lákadlem je trenažér formule 1 v měřítku 1:1. Na kopii vozu McLaren si mohou lidé zkusit přetížení, simulovanou rychlost přes 200 kilometrů za hodinu, třeba na okruhu v Monaku, i výměnu kol na čas. Do absolutní evropské špičky závodních tahačů pak patří jezdec Adam Lacko. Ten přijel návštěvníkům výstavy představit jeho závodní tahač Buggyra.

Do Plzně se chystají na výstavu také mnozí zahraniční návštěvníci a přijede natáčet i televize Eurosport. Organizátoři očekávají návštěvu až 20 tisíc lidí, což by byl dvojnásobek proti loňské premiéře, která byla jen třídenní.

Fotogalerie

Na krásné automobily se přišla podívat i moderátorka Zorka Hejdová | Autor: Richard Beneš
Líbačka před Ferrari | Autor: Richard Beneš
Nechybí ani motorky | Autor: Richard Beneš
Adam Lacko ve svém stroji | Autor: Richard Beneš
Adam Lacko rozdával podpisy svým fanouškům | Autor: Richard Beneš
Autor: Richard Beneš
Autor: Richard Beneš
Autor: Richard Beneš
Autor: Richard Beneš
Autor: Richard Beneš
Autor: Richard Beneš
Autor: Richard Beneš
Autor: Richard Beneš
Autor: Richard Beneš
Autor: Richard Beneš
Autor: Richard Beneš
Autor: Richard Beneš