Jsme televize vašeho kraje

Kontroverzní slovenské stavební firmy mají v Plzni budovat tramvajovou trať na Borská pole

Plzeň, publikováno 01.08.2018, autor: Richard Beneš

Tramvaje budou jezdit až na Borská pole - ilustrační foto | Autor: Richard Beneš

Uzavření smlouvy s dvojicí kontroverzních slovenských stavebních firem, které by měly vybudovat tramvajovou trať na Borská pole, budou ve čtvrtek schvalovat zastupitelé Plzně na mimořádném jednání zastupitelstva. Sdružení bratislavské firmy TSS GRADE a Dopravstav uspělo ve výběrovém řízení s nejnižší nabídkou 480 milionů korun. Za tuto sumu by mělo do roku 2020 postavit kolejiště na univerzitu a dál až k obchodní zóně na Borských polích. Délka trati je 1,7 kilometru.

„Máme vysoutěženou zakázku na výstavbu nové tramvajové trati na Borská pole a přestupního terminálu Kaplířova. Koleje, které se postaví, se nestanou součástí pozemku. Zákon proto ukládá obcím, že nabytí majetku musí schválit zastupitelstvo,“ vysvětlil technický náměstek primátora Pavel Šindelář (ODS) důvody, proč se v těchto horkých dnech uskuteční mimořádné jednání městského zastupitelstva.

„Nabídka vítězů výběrového řízení je lehce pod půl miliardy korun. Pokud zastupitelstvo schválí uzavření smlouvy s uvedeným sdružením, tak je vyzveme k uzavření smlouvy, předání staveniště, aby se akce zahájila co nejdříve. Podmínky zakázky byly s limitní cenou, která byla 490 milionů korun, do té se uchazeči museli vejít,“ konstatoval náměstek Šindelář. TSS Grade a Dopravstav podle jeho slov předložilo vedení města reference zejména ze slovenského trhu, kde realizuje poměrně velké investice do vlakových nebo tramvajových kolejí.

Podle informací slovenských médií figurují obě zmíněné firmy na žebříčku deseti největších slovenských stavebních firem na prvním a druhém místě, vždy také silně profitovaly ze stamilionových státních zakázek. Slovenští novináři velmi často psali o tom, že za nimi stojí známí oligarchové a vlivní lobisté. Nejvíce se jim mělo dařit v době, kdy byl premiérem dnes již bývalý slovenský premiér Robert Fico. Ten měl být blízkým přítelem osob ovládajících především Dopravstav.

Šéf kontrolního výboru plzeňského zastupitelstva a krajský předseda hnutí ANO Roman Zarzycký doufá, že se na mimořádné jednání zastupitelstva dostaví ve čtvrtek dostatečné množství zastupitelů, aby se materiál mohl projednat. „Vyhráli to na cenu. Doufám, že ta smlouva bude mít dostatečné záruky na to, aby vše stihli v termínu. Měly by tam být garance, že ta firma nepřeruší práce v nějakém určitém stádiu rozpracovanosti. Musí tam být dostatečné garance na termín a dodržení ceny. To mě zajímá nejvíce. Stavbu tramvajové trati samozřejmě hnutí ANO podporuje, ale máme problém s formou předložení dokumentu,“ řekl opoziční zastupitel Roman Zarzycký.

„Nám se nelíbí ta forma předkládaného materiálu a to je svěření pravomoci úřadu rozhodovat o vícenákladech až do výše 30 procent. To je věc, která si myslím by měla zůstat zachována na rozhodnutí rady. A protože je před volbami, tak právě našemu zastupitelskému klubu připadá zvláštní, že toto rozhodnutí je svěřeno do pravomoci úřadu. Znamená to, že zhruba 140 milionů tam mohou být opodstatněné vícepráce a rozhodne o tom jen úřad. To si myslím, že v tuto dobu není správné,“ vysvětlil Zarzycký. Firmy podaly v soutěži nejnižší nabídku a na druhou stranu si nechají obratem schválit navýšení vícenákladů o částku přesahující 140 milionů korun.

„Vítěz výběrového řízení tu cenu podal jediný takto nízkou, u takto složitých staveb je samozřejmě na zváženou, zda se nízká cena rovná také nejlepší kvalita. Doufám, že tam budou dostatečné garance, aby město z toho nevyšlo s odřenýma ušima. Termín na dokončení je 2020, to znamená, že to zasáhne více jak polovinu toho volebního období. Také doufám, že se tam nepředává nějaký horký brambor, který by byl součástí této zakázky,“ uvedl Roman Zarzycký. Kontroverzi zmíněných slovenských stavebních firem nechtěl komentovat. Dodal pouze, že k tomu, aby si někdo udělal představu, stačí jako zdroj použít Google.

„Vedli jsme otevřené výběrové řízení, které bylo zveřejněno po celé Evropě. Kdokoliv z Evropy se mohl do této zakázky přihlásit. Nepřísluší mi komentovat, co se odvíjí na slovenském trhu. Pravdou je, že tyto firmy v Plzeňském kraji nebo v Plzni doposud nepůsobily. S vedením firem už jsme měli vstupní jednání, byli jsme ubezpečeni, že zakázka bude realizována, není problém s termínem a věříme, že vše dobře dopadne,“ zdůraznil náměstek primátora Pavel Šindelář.

Zakázka pro slovenskou firmu budí rozpaky v táboře opozičních zastupitelů z KSČM. „Byla jsem překvapena tím, že na mimořádném zasedání máme tento bod. Myslela jsem si, že půjde o jiné materiály, které nebyly schváleny na posledním zastupitelstvu. Po přečtení důvodové zprávy jsem byla překvapena i tím, že většinou získávají v Plzni tyto stavební práce jiné firmy. O této firmě já osobně jsem nic neslyšela a nic o ní nevím. Ani nebyli svoláni předsedové klubů, jako bývá zvykem před jednáním zastupitelstva. Ani tam jsem se tedy nemohla zeptat, co to je za firmu,“ informovala předsedkyně zastupitelského klubu KSČM Jana Bystřická.

Celou záležitost budou komunisté řešit ve svém klubu před jednáním zastupitelstva. „Zatím tedy nemohu říci, jak budeme hlasovat. Rozhodně jsme proto, aby se ta stavba začala, nechceme to nijak zdržovat. Ale nemám opravdu žádné bližší informace o tom, co to je za firmu. A osobně si myslím, že nejnižší nabídka by neměla hrát tu nejzásadnější roli. Budeme chtít více informací a budeme se na to ptát,“ dodala Bystřická.

Na stavbu nové tramvajové trati na Borská pole bude Plzeň čerpat evropskou dotaci, která zaplatí až polovinu ceny. Začít stavět by se mělo v září a v říjnu, hotovo by mělo být za dvě stavební sezóny.

Fotogalerie

Tramvaje budou jezdit až na Borská pole - ilustrační foto | Autor: Richard Beneš