Jsme televize vašeho kraje

Diskuse na zastupitelstvu byla bouřlivá, trať na Borská pole se stavět bude

Plzeň, publikováno 02.08.2018, autor: Richard Beneš

Po bouřlivé diskusi nakonec jednohlasně schválili plzeňští zastupitelé na svém mimořádném jednání uzavření smlouvy o dílo na prodloužení tramvajové trati na Borská pole. | Autor: Richard Beneš

Po bouřlivé diskusi nakonec jednohlasně schválili plzeňští zastupitelé na svém mimořádném jednání uzavření smlouvy o dílo na prodloužení tramvajové trati na Borská pole. Zakázku za 480 milionů korun získaly ve výběrovém řízení, na základě nejnižší nabídky, dvě slovenské firmy TSS GRADE a Dopravstav. Se stavbou by se mělo začít už letos na podzim. Na Borská pole by mohla tramvaj začít jezdit koncem roku 2020.

Největší bitvu svedli zastupitelé ohledně dodatků smlouvy za vícepráce, které mohou být ze zákona až do výše 30 procent, což v tomto případě představuje částku přesahující 140 milionů korun. Zatímco současné vedení radnice chtělo, aby o dodatcích smlouvy za vícepráce rozhodovali kompetentní úředníci z magistrátního odboru investic, opozice požadovala, aby o těchto dodatcích rozhodovala rada města. Ve finále si zastupitelé odhlasovali, že rozhodování o změnách bude v kompetenci zastupitelstvu.

„S výsledkem jednání zastupitelstva jsem částečně spokojený. Důležité je, že byly schváleny podstatné náležitosti smlouvy, že tedy zakázka může být uzavřená po dlouhých 15 letech, kdy se stavba připravovala. Shodu jsme nenašli v dílčích úkonech a řízení celé stavby. Vznikl tak kompromis. Za vícepráce a dodatky bude odpovědné zastupitelstvo. Pokud vyvstane nějaký problém, bude se muset sejít mimořádné zastupitelstvo a odsouhlasit tyto dílčí úkony,“ komentoval výsledek jednání primátor Martin Zrzavecký (ČSSD).

Opoziční zastupitelé z hnutí ANO od začátku požadovali, aby o případných vícepracích při stavbě rozhodovala rada města Plzně. „Je to dostatečně flexibilní orgán, může se sejít velmi rychle. Na základě dobře připravených odborných podkladů může odborně, politicky a rychle o všem rozhodnout. Ten návrh bohužel neprošel. Já nechápu, proč se tomu magistrátní koalice bránila. Myslím si, že ten výsledek, že bude rozhodovat zastupitelstvo, splňuje to, že na základě odborných podkladů budou rozhodovat politici. Ale ztrácí se ta flexibilita,“ uvedl David Procházka (ANO). Dodal, že dávat bianko šek a odpovědnost přenášet na úředníky mu přijde nesolidní i vůči těm úředníkům. „Předem ten bianko šek by se dávat neměl. I když souhlasím s tím, že se ty vícepráce mohou vyskytnout. Jediné plus toho dnešního rozhodnutí je to, že určitě stanovisko je schválené, trať má zelenou, protože si ji všichni přejeme.“

Za „nevýhru“ pak označil výsledek hlasování technický náměstek primátora Pavel Šindelář (ODS). „Zastupitelstvo se schází jednou za měsíc, není tak flexibilní jako úřad, nemá zastoupeny odborníky. To všechnopak může prodlužovat termín stavby a v konečném důsledku i prodražovat celou tu investici,“ konstatoval Šindelář. Uvedl, že pokud by vícepráce přesáhly zákonných 30 procent, bylo by nezbytné vysoutěžit novou zakázku na vícepráce přesahující tento limit.

Spokojeni odcházeli z jednání zastupitelstva komunisté. „Výsledek je dobrý pro město. Jsem ráda, že se ty kompetence nepřenesly na radu, ale že to zůstalo v zastupitelstvu. Šli jsme všichni do voleb s tím, že za svou práci budeme zodpovědní,“ uvedla zastupitelka Jana Bystřická (KSČM). Ta také otevřela druhou část problému, o kterém pak diskutovali zastupitelé. Podle informací slovenských médií totiž figurují obě zmíněné firmy na žebříčku deseti největších slovenských stavebních firem na prvním a druhém místě. Měly silně profitovat ze stamilionových státních zakázek. Slovenští novináři velmi často psali o tom, že za nimi stojí známí oligarchové a vlivní lobisté. Nejvíce se jim mělo dařit v době, kdy byl premiérem dnes již bývalý slovenský premiér Robert Fico.

„Samozřejmě jsem si na internetu našla různé informace od slovenských novinářů o těch dvou firmách, které označili za kontroverzní. Proto jsem se na to také zeptala. A bylo mi řečeno, že nikdo nic neví o žádném problému. Budu ráda, když k ničemu nedojde a stavba bude v pořádku postavena,“ dodala zastupitelka Bystřická. „Od svých přátel na Slovensku jsem slyšel o mnoha otaznících, které se vznáší kolem těch firem. Otázkou je, zda by rada by neměla mít nějakou supervizi vzhledem k důležitosti této zakázky,“ poznamenal také zastupitel Ludvík Rösch (OPAT).

Primátor Zrzavecký prohlásil, že z oficiálních zdrojů nemá informace o kontroverznosti slovenských firem. „Těžko se tím budeme zabývat. S čelními představiteli obou těch firem jsme jednali, zdůraznili jsme důležitost stavby a oni nás ubezpečili, že firma je připravená realizovat tu zakázku v požadované kvalitě s dostatečným počtem pracovníků. Na Slovensku si uvolnili dostatečné kapacity. Očekáváme, že budou plnit závazky, které vzešly ze smlouvy. Firma má dostatečné reference, aby zakázku mohla realizovat,“ řekl primátor.

Město Plzeň projekt a stavbu připravovalo několik volebních období, do získání pozemků dalo kolem 170 milionů korun. Dlouhodobě posiluje městskou hromadnou dopravu. Stavba tramvajové trati má pomoci vyřešit dopravní situaci v expandující lokalitě Borská pole. Lokalitu zatím obsluhují pouze autobusy a jedna linka trolejbusu. Po vybudování tratě nebudou muset lidé přestupovat při cestách z centra k univerzitě. Odpadne nárazové přetížení autobusů a vytvoří se podmínky pro vybudování chybějícího záchytného parkoviště.

„Počet cestujících přepravených na Borská pole v pracovní den v čase od 5:00 do 21.00 hodin v jednom směru je zhruba 6 300 osob. Z nich ve směru z Bor přijíždí 3900 osob a ve směru z centra 2400 osob. Dále v trase Bory - Západočeská univerzita přijíždí 1900 osob. V opačném směru jsou čísla obdobná. Většina cestujících je nucena k dosažení cíle kombinovat několik spojů a dopravních prostředků,“ doplnil Petr Náhlík (KDU-ČSL), náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí.

„Pro město je klíčová nejen trať, ale také přestupní terminál u úřadu práce, ten nově umožní přestup z příměstských autobusových linek z Přešticka a Nýřanska na linky MHD v Plzni, což zlepší dostupnost Plzně pro studenty Západočeské univerzity i zaměstnance pracující v průmyslové zóně Borská pole a sníží počet aut dojíždějících do Plzně,“ dodal Petr Náhlík. Městu se na akci podařilo získat dotace z Operačního programu Doprava ITI a z Integrovaného regionálního operačního programu. Dotace pokryje 60 procent nákladů.

Fotogalerie

Po bouřlivé diskusi nakonec jednohlasně schválili plzeňští zastupitelé na svém mimořádném jednání uzavření smlouvy o dílo na prodloužení tramvajové trati na Borská pole. | Autor: Richard Beneš
Po bouřlivé diskusi nakonec jednohlasně schválili plzeňští zastupitelé na svém mimořádném jednání uzavření smlouvy o dílo na prodloužení tramvajové trati na Borská pole. | Autor: Richard Beneš