Jsme televize vašeho kraje

V předvolební kampani sází politické strany nejvíce na billboardy, objevují ale i sílu sociálních sítí

Plzeň, publikováno 14.09.2018, autor: Richard Beneš

Ilustrační foto | Autor: Archiv

Na billboardy, plakáty, stojky, letáky, volební noviny, polepené vozy MHD a také na osobní kontakt s voliči se zaměřují ve svých předvolebních kampaních politické strany kandidují v Plzni. Novinkou letošních voleb tak zůstává snad jen masivnější využívání sociálních sítí, které konečně vzaly na vědomí i mnohé strany se starší členskou základnou, jež se novým médiím až doposud bránily.

Minulostí jsou také velkolepé předvolební mítinky s hostujícími pěveckými, hereckými i dalšími hvězdami. Někteří kandidáti chystají opravdu hodně kontaktní kampaň, když vyjdou přesvědčovat své voliče do jejich domácností. Do kampaní strany a politická uskupení investují od desítek tisíc až po několikamilionové sumy. V Plzni kandiduje 16 stran, o 47 míst v zastupitelstvu se uchází celkem 722 kandidátů.

Jednoznačně nejvíce billboardů po městě rozmístilo opoziční ANO, které také do kampaně zřejmě investovalo nejvíce peněz. Lídr kandidátky Roman Zarzycký uvedl, že ANO má v Plzni asi stovku billboardů. Nepřehlédnutelné je velké množství dalších menších venkovních reklam. „Profilujeme na nich městskou tematiku, ale také obvody a naše kandidáty v obvodech. Na druhou stranu hnutí ANO neplánuje žádné velké akce, shromáždění nebo koncerty, spoléhá na prezentaci a aktivitu kandidátů. V závěrečných týdnech předpokládám podporu Andreje Babiše,“ prozradil plány na kampaň Roman Zarzycký. Dodal, že za kampaň v Plzni zaplatí ANO více než jeden milion a určitě méně než pět milionů korun.

Neméně štědrou kampaň má i ODS, lídr kandidátky a současný první náměstek primátora Martin Baxa odhaduje náklady na kampaň kolem tří až čtyř milionů korun. „Držíme se osvědčených forem, máme billboardy a reklamu na tradičních nosičích, budeme se setkávat s občany, pořádáme letní kina, v závěru máme velkou kontaktní kampaň, budeme více pracovat se sociálními sítěmi,“ prozradil Baxa.

Předvolební kampaň za částku přesahující 930 tisíc korun má ČSSD. „Jedná se o peníze, které jsme si za čtyři roky vybrali na nadstandardních příspěvcích, od sociální demokracie jsme nedostali ani korunu,“ uvedl plzeňský primátor a lídr kandidátky Martin Zrzavecký. ČSSD počítá asi s 15 billboardy a dalšími tiskovinami. „Bude to klasický mix materiálů, které půjdou z ruky do ruky, pokusíme se využít sociální sítě. Uvařili jsme také speciální předvolební várku piva a každý lídr z velkých plzeňských obvodů, včetně mé osoby, má k dispozici pro svoji kampaň 500 lahví s pivem plzeňského typu se svojí etiketou,“ dodal Zrzavecký.

Opoziční TOP 09 má podle lídra Michala Vozobuleho k dispozici kolem 1,5 milionu korun. Kromě billboardů a letáků s konkrétními problémy Plzně i TOP 09 sází na setkávání s obyvateli. „Budeme obcházet jednotlivé čtvrti a bavit se přímo s lidmi a rozdávat jim volební noviny. Na 22. září máme v klubu Bílý medvěd naplánovaný benefiční koncert, který by měl podpořit nějakou neziskovou organizaci,“ prozradil Michal Vozobule.

V KDU-ČSL pracují s rozpočtem v rozmezí od 500 do 750 tisíc korun, které poskládala dohromady za uplynulé čtyři roky členská základna. „Kampaň jsme rozjeli na několika frontách. Naši kandidáti obcházejí město, oslovují voliče, používají sociální sítě a nabídnou také hry pro děti a mladé rodiny,“ řekl lídr lidovců a náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí Petr Náhlík. I lidovci ovšem mají po Plzni rozmístěno několik svých billboardů.

Drahou kampaň nedělají v Plzni komunisté, kterým se podařilo shromáždit 350 tisíc korun a tuto částku nehodlají podle slov svého lídra Václava Štekla překročit. „To je náš limit. Počítáme především s kontaktní kampaní, s letáky na zastávkách a ve vozech MHD, s volebními novinami a asi se třemi či čtyřmi billboardy,“ doplnil Štekl.

Rozpočet Pirátů pro komunální volby byl něco přes 200 tisíc korun. „Velká část z něj šla do propagace na internetu a sociálních sítích. Z venkovní reklamy jsme vsadili pouze na A1 plakáty a menší banery na šesti tramvajích. Naši příznivci si zdarma vyvěšují bannery na balkony a ploty. Důraz klademe zejména na kontaktní kampaň formou rozdávání Pirátských listů na ulicích, kde nebudou chybět naše transparenty a vlajky,“ řekl lídr kandidátky Pirátů Pavel Bosák.

O křesla v plzeňském městském zastupitelstvu usiluje také nové politické hnutí PRO Plzeň. Pro letošní komunální volby v něm spojilo své síly hnutí Pro Zdraví a Sport společně s Občany pro Lochotín. „Sázíme na kontaktní kampaň, kdy se chceme na různých místech potkávat s našimi voliči. Chystáme uspořádat také několik rodinných odpolední a plánujeme s dětmi společný úklid kolem Borské přehrady. Šetřili jsme na billboardech, s tím nám pomohli někteří naši přátelé. Za celou kampaň utratíme asi 100 tisíc korun,“ dodala lídryně kandidátky Irena Vítovcová.

S velmi slušným rozpočtem letos jde do voleb přejmenované a posílené Hnutí Nová Plzeň s Jiřím Strobachem. To v minulých komunálních volbách kandidovalo jen na radnici MO Plzeň 3. Letos ovšem postavilo kandidátky na všech větších městských obvodech a usiluje i o posty ve velkém plzeňském zastupitelstvu.“Na kampaň máme asi tři miliony korun. Nějaké billboardy samozřejmě mít budeme, ale určitě nepolepíme celou Plzeň. Budeme se spíše snažit jít mezi lidi,“ prohlásil volební lídr Jiří Strobach. Lidé z jeho hnutí už například v ulicích Plzně rozdávali plyšové medvědy.

Fotogalerie

Ilustrační foto | Autor: Archiv