Jsme televize vašeho kraje

Škodováci vypravili do Temelína nový typ kontejneru na vyhořelé jaderné palivo

Plzeň, publikováno 12.12.2018, autor: Richard Beneš

První kus nového typu kontejneru na použité jaderné palivo se chystá na cestu do Temelína | Autor: Zuzana Duzbabová

Na cestu do Jaderné elektrárny Temelín vyrazil ve středu z reaktorové haly společnosti ŠKODA JS první kontejner na použité jaderné palivo. Nový typ ŠKODA 1000/19 je určen pro transport a suché skladování použitého jaderného paliva z temelínských reaktorů typu VVER 1000. Do roku 2035 by měla škodovácká společnost postupně dodat celkem 60 kontejnerů. Ročně by se mělo vyrobit a dodat kolem šesti kontejnerů.

„Kontejner, který dnes expedujeme, není jen důkazem technické vyspělosti naší společnosti. Je také ilustrací toho, že stejně jako řada dalších českých firem v oboru jsme stále schopni dodávat významnou část jaderných projektů,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel ŠKODA JS Vladimír Poklop.

„Těleso kontejneru ŠKODA 1000/19 má podobu válce z kované oceli s vnějším průměrem 2,3 metru, na výšku měří 5,6 metru. V prázdném stavu váží téměř 105 tun a při zaplnění vyhořelým palivem dosáhne hmotnost téměř 119 tun. Stěna tělesa má tloušťku 410 mm a samozřejmě zajišťuje odstínění záření gama a neutronů. Těsnost je zaručena minimálně na 60 let,“ popsal zařízení mluvčí společnosti Jan Stolár.

Kontejner současně splňuje i požadavky na mechanickou odolnost vůči havarijním situacím, například odolnost proti pádu z výšky devíti metrů na absolutně tuhou podložku, nebo proti pádu z jednoho metru na trn. Má odolnost proti tlaku vodního sloupce o výšce 200 metrů a odolá požáru s teplotou 800 °C po dobu 30 minut. Do tělesa kontejneru je vložen nosný koš. Základem konstrukce nosného koše je 19 šestihranných trubek, do kterých se jaderné palivo vkládá.

V aktivní zóně reaktoru JE Temelín je palivo čtyři roky. Po vyjmutí se na 10 let vyveze do speciálního bazénu s použitým palivem, kde se dochlazuje. Teprve poté se palivové soubory přeloží do kontejnerů a transportují do skladu použitého paliva. Ten se nachází v prostoru elektrárny a patří pod její správu.

Kontejnery na použité palivo vyrábí ŠKODA JS od roku 1995, dosud jich dodala do jaderných elektráren a zařízení v České republice, Německu, USA, Švýcarsku, Litvě a Bulharsku více než 400. Dnes expedovaný kontejner ŠKODA 1000/19 je výsledkem vlastního vývoje, práce na něm zahájili členové týmu ŠKODA JS v roce 2012.

„Orientujeme se nejen na účast při výstavbě nových jaderných bloků a servisních a modernizačních aktivitách v současných jaderných provozech. Chceme též přispět k bezpečnému a ekologicky nezávadnému skladování použitého jaderného paliva. A tímto naším příspěvkem a dlouhodobým výrobním programem jsou kontejnery na skladování použitého jaderného paliva, jejichž novou generaci dnes představujeme,“ doplnil generální ředitel Vladimír Poklop.

Fotogalerie

První kus nového typu kontejneru na použité jaderné palivo se chystá na cestu do Temelína | Autor: Zuzana Duzbabová