Jsme televize vašeho kraje

Čistá Plzeň chce mít město ještě čistější a spouští novou informační kampaň, u popelnic se ale vrší hory odpadů

Plzeň, publikováno 13.06.2017, autor: Richard Beneš

Takový nepořádek byl v úterý u popelnic v Purkyňově ulici | Autor: Richard Beneš

Velkou informační kampaň Bez Vás to nepůjde spouští městská společnost Čistá Plzeň, která pro západočeskou metropoli zajišťuje systém nakládání s komunálním odpadem. Jejím cílem je seznámit veřejnost se správným nakládáním s komunálním odpadem a zapojit občany do celého problému. Kampaní město reaguje na fakt, že i přes vysoké nasazení se ve městě objevuje nepořádek kolem popelnic, kontejnerů i odpadkových košů. Náklady na úklid nepořádku u stání popelnic převyšují ročně částku 20 milionů korun.

„Naším cílem je zajistit čistotu ve městě a prostřednictvím naší společnosti Čistá Plzeň se o to snažíme již druhým rokem. Sebevětší snaha se však míjí účinkem v případě, že někteří obyvatelé Plzně vyhazují odpad na místa, která k tomu nejsou určená. Město bude čistější jen tehdy, pokud na tom budeme pracovat všichni společně. Čistá Plzeň není jen název, ale výsledek chování nás všech,“ uvedl primátor města Martin Zrzavecký (ČSSD).

Čistá Plzeň týdně provede zhruba 22 tisíc svozů, přičemž neprovedených svozů z důvodu pochybení na její straně je 0,073 procenta, tedy zhruba 16 svozů z celkového počtu. „Bohužel i přes takto vysokou spolehlivost se ve městě objevuje nepořádek kolem popelnic, kontejnerů i odpadkových košů. V případě nádob na směsný komunální odpad se jedná v drtivé většině o důsledek neukázněnosti uživatelů systému. Problémem může být nedostatečná kapacita, a to jak objem nebo četnost svozu, popelnic objednaných jednotlivými vlastníky nemovitostí, odkládání odpadů podnikateli nebo ostatními uživateli systému. A právě na tyto nešvary obecně označovanými jako „littering“ míří prezentovaná informační kampaň,“ vysvětlil Otakar Horák, ředitel Čisté Plzně.

Kampaň nyní startuje a je naplánována na celý letošní rok. „První informaci obdrželi vlastníci nemovitostí spolu se složenkou předepisující poplatek za komunální odpad se splatností v květnu letošního roku. Následovat bude informace distribuovaná do všech domácností, venkovní reklama včetně billboardů či polepů na našich vozech i články a rozhovory v hlavních médiích,“ uvedl prokurista společnosti Petr Baloun. Primárním cílem kampaně je zlepšit chování občanů i firem při nakládání s odpadem a tím zlepšit čistotu města.

„V kampani za čistější Plzeň budeme pokračovat i nadále. Littering není jediným problémem v odpadovém hospodářství. Řešením není jen více popelnic a častější svozy, ale i správné ukládání odpadu do určených nádob a při třídění využívání maximální kapacity těchto nádob,“ doplnil technický náměstek primátora Pavel Šindelář (ODS). Podle něj je nutné kontinuální vzdělávání všech generací v problematice nakládání s odpady a informování veřejnosti o důsledcích nesprávného hospodaření s odpady na životní prostředí.

Nejvíce problémových lokalit spojených s nakládáním s odpady ze strany podnikatelů je v okolí drobných provozoven typu večerek, malých prodejen, restaurací a barů. Odbor životního prostředí celkem loni uložil 119 pokut za neplnění povinností v odpadovém hospodářství, a to v částce 542 tisíc korun. „Úřad se zaměřuje i na fyzické osoby. Už máme i v těchto případech uložené první sankce,“ potvrdila Dagmar Kaiferová Svobodová, vedoucí magistrátního odboru životního prostředí. Fyzickým osobám za znečištění veřejného prostranství hrozí pokuta až 20 tisíc korun.

Společnost Čistá Plzeň provozuje Integrovaný systém nakládání s komunálním odpadem na území města Plzně od 1. 9. 2015.

Fotogalerie

Takový nepořádek byl v úterý u popelnic v Purkyňově ulici | Autor: Richard Beneš
Takový nepořádek byl v úterý u popelnic v Purkyňově ulici | Autor: Richard Beneš
Takový nepořádek byl v úterý u popelnic v Purkyňově ulici | Autor: Richard Beneš