Jsme televize vašeho kraje

Štít razícího stroje Viktoria se po roce v podzemí objevil na denním světle

Plzeň, publikováno 27.09.2017, autor: Richard Beneš

Část řezné hlavy razícího stroje pojmenovaného Viktoria už ve středu vykoukla na denní světlo | Autor: TV ZAK

Posledních 50 metrů zbývá dorubat na stavbě nejdelšího železničního tunelu v ČR v Ejpovicích u Plzně. Kompletně bude severní tubus tunelu přesahující délku čtyři kilometrů proražen před zraky široké veřejnosti v sobotu 7. října. Část řezné hlavy razícího stroje pojmenovaného Viktoria však už ve středu vykoukla na denní světlo, stalo se tak přesně v půl jedenácté dopoledne. Teď má před sebou razící štít ještě cílovou rovinku, které se říká portálová lavice. Zbývající metry by měl zvládnout prorazit během čtyř dnů. Kompletní tunel za 2,5 miliardy korun, bude hotový do prosince 2018, informoval o tom správce stavby Milan Majer.

Ražba prvního tubusu o délce 4,1 kilometru trvala 16 měsíců a hotový byl loni v červnu. Práce na severním tubusu začaly přesně před rokem. „Díky zkušenostem z prvního tunelu už jsme věděli, co nás čeká a uměli jsme se na to připravit. Ražba proběhla téměř bez problémů,“ uvedl vedoucí ražeb Štefan Ivor. V tunelu zbývá dodělat výplňový beton. Dále se musí zabetonovat chodníky s kabelovody a pak se na dno položí pevná jízdní dráha.

Nikde ve světě zatím razící stroj nevyjel tak, aby ho mohli lidé týden sledovat. „Veřejnost se může přijít kdykoliv podívat z vyhlídek na obou stranách a vidět stroj, jak razí,“ řekl hlavní stavbyvedoucí Václav Anděl. Od 3. do 6. října od 19.30 do 21.30 hodin se budou také promítat videa z ražeb na portál tunelu.

Celou stavbu tvoří dva tunely, pro každý směr jeden. Z důvodu bezpečnosti budou propojeny osmi průchody. Tunely budou hlavní částí nové dvojkolejné tratě z Rokycan do Plzně, která bude dokončena také závěrem roku 2018. Jde o jeden z posledních úseků na III. železničním koridoru Praha - Plzeň - Cheb. Vlaky by měly nejdelším železničním tunelem v republice mezi Ejpovicemi a Plzní začít jezdit na konci příštího roku.

Cena díla se zvýšila z původních necelých čtyř miliard korun na zhruba pět miliard. V průběhu prací se stavbaři dostali do horších geotechnických podmínek a museli přijmout řadu opatření. Faktorů, které stavbu prodražily, bylo více. Na začátku to byl archeologický průzkum, který stavbu zpozdil o rok. Dalším problémem byla voda a tvrdé skály. Stavbaři netušili, že se budou tolik obrušovat řezné hlavy. Silné zrudnění horniny navíc jako magnety zastavovalo pásové dopravníky s vyrubanou horninou.

Fotogalerie

Část řezné hlavy razícího stroje pojmenovaného Viktoria už ve středu vykoukla na denní světlo | Autor: TV ZAK
Veřejnost bude sledovat, jak razící štít projede tímto posledním úsekem při stavbě tunelu | Autor: TV ZAK
Část řezné hlavy razícího stroje pojmenovaného Viktoria už ve středu vykoukla na denní světlo | Autor: TV ZAK
Veřejnost bude sledovat, jak razící štít projede tímto posledním úsekem při stavbě tunelu. Tubus druhého tunelu je už rok hotový. | Autor: TV ZAK