Jsme televize vašeho kraje

Zastupitelé Plzně budou jednat o rozšíření zóny placeného parkování

Plzeň, publikováno 18.04.2018, autor: Richard Beneš

Placené parkování v Plzni se bude rozšiřovat - ilustrační foto | Autor: TV ZAK

Aktualizaci svého systému parkování a odstavování vozidel na svém území připravilo město Plzeň. . Opatření v Generelu dopravy v klidu města Plzně mají regulovat dopravu. Město reaguje na fakt, že počet aut v krajské metropoli nepřetržitě roste. Generel počítá se záchytnými parkovišti, parkovacími domy i s rozšiřováním zóny placeného parkování. Řeší také, jak zajistit dostatek parkovacích míst u významných zařízení, tedy u hlavního nádraží, u zoo a jinde. Součástí jsou i podmínky pro ozelenění parkovišť a další. Aktualizaci generelu schválili radní, zabývat se jí zítra budou i zastupitelé města.

„Problémy s parkováním bohužel zasahují stále širší oblast našeho města. Důvodem je neustále se zvyšující počet aut v Plzni. Na 1000 obyvatel nyní připadá 503 přihlášených osobních automobilů. Dopravou v klidu se proto zabýváme systémově, řešením jsou regulační i motivační nástroje," uvedl technický náměstek primátora Pavel Šindelář (ODS).

Hlavním regulačním nástrojem je zóna placeného parkování. Ta motivuje řidiče k využívání záchytných parkovišť. V aktualizaci generelu město zónu rozšiřuje v centrální oblasti a navrhuje její další rozvoj do oblasti Slovan a centrální část obvodu Plzeň 3 až po Chodské náměstí. Cílem je preferovat parkovací místa pro rezidenty daných oblastí. Motivačními prvky jsou pak všechna navrhovaná záchytná parkoviště a parkovací objekty.

Pro návštěvníky centra je určen systém záchytných parkovišť P+G (zaparkuj a jdi). Do tohoto systému patří například parkovací objekty U Trati, Rychtářka a Divadlo nebo parkoviště v sadech Pětatřicátníků a Kotkově ulici. Parkoviště a objekty P+G pokrývají celé centrum města. „Pro další rozvoj jsou navrženy tři nové lokality, a to na náměstí T. G. Masaryka, kde by mohl vzniknout podzemní parkovací objekt, na Anglickém nábřeží před Komerční bankou, kde by situace mohla být také řešena pomocí podzemních garáží a pod mostem generála Pattona na pravém břehu, kde je navrženo parkoviště,“ vysvětlil Pavel Šindelář.

Pro návštěvníky města jsou určena záchytná parkoviště P+R (zaparkuj a jeď městskou hromadnou dopravou). Celkem je navrženo 13 parkovišť umístěných u páteřních linek MHD. Rozvoj tohoto systému, který pokrývá všechny významné vjezdy do města, nabývá na významu s postupným rozšiřováním zóny placeného parkování. Mezi jedním z připravovaných je P+R Bory, které by mělo vzniknout na ploše bývalého hřiště v prostoru mezi Dobřanskou ulicí a silnicí I/27 v těsném kontaktu s připravovaným přestupním uzlem Bory. Věc je ve fázi zpracování projektové přípravy. Kapacita parkoviště by měla být zhruba 280 míst.

Generel řeší i parkování rezidentů, tedy obyvatel daných lokalit. „V jednotlivých obytných čtvrtích byly vytipovány lokality pro parkovací objekty. Možnosti dalšího plošného rozvoje parkovišť na terénu jsou v rezidentských oblastech již téměř vyčerpány,“ doplnil Petr Raška z Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně, který generel připravil.

Generel dopravy v klidu se zabývá také zajištěním parkovacích kapacit pro celoměstsky významná zařízení jako je Bazén Slovany, zoologická zahrada, areály Světovar a Cukrovarská, přestupní uzel Hlavní nádraží a podobně. Pamatuje se i na zařízení, u kterých vlastní realizaci nebude zajišťovat město Plzeň, tedy například v případě parkování u Fakultní nemocnice Plzeň na Lochotíně, u věznice Bory a jinde.

Z hlediska nákladní dopravy dokument řeší omezení parkování v obytných čtvrtích, zejména tam, kde zaparkované návěsové a přívěsové soupravy působí rušivě. Generel dopravy v klidu stanovuje i podmínky pro ozelenění parkovišť a stanovuje požadavek výsadby jednoho stromu na pět parkovacích míst.

Fotogalerie

Placené parkování v Plzni se bude rozšiřovat - ilustrační foto | Autor: TV ZAK
Placené parkování v Plzni se bude rozšiřovat | Autor: Plzen.eu