Jsme televize vašeho kraje

Plzeň finišuje s přípravou stavby tramvajové trati na Borská pole, začne se budovat v červenci

Plzeň, publikováno 22.06.2018, autor: Richard Beneš

Magistrát města Plzně | Autor: Richard Beneš

S přípravou budování tramvajové trati na Borská pole finišuje město Plzeň. Na významný dopravní projekt, který pomůže řešit dopravní situaci v expandující lokalitě Borská pole, uvolní nyní 148 milionů korun ze svého fondu pro kofinancování dotovaných projektů, aby se mohlo začít s realizací. Samotné spuštění projektu za zhruba půl miliardy korun odstartuje v průběhu července předáním staveniště. Uvolnění peněz a jejich převod do rozpočtu městského odboru investic, jenž bude mít projekt na starost, schválili ve čtvrtek zastupitelé Plzně na svém jednání. Trať by měla být hotová do konce roku 2020.

„Na akci se nám podařilo získat dotace z Operačního programu Doprava ITI a z Integrovaného regionálního operačního programu. Než dojde k faktickému získání evropských prostředků, tak již je ale třeba zahájit samotnou stavbu, aby se stihl časový plán, proto zastupitelé rozhodli o uvolnění blokovaných peněz z fondu,“ vysvětlil ekonomický náměstek Pavel Kotas (ČSSD).

Aktuálně probíhá druhé kolo soutěže na zhotovitele. Cena by neměla přesáhnout částku přibližně 660 milionů korun, tedy konkrétně 597 milionů za tramvajovou trať a 63 milionů korun za přestupní uzel.

Projektem nazvaným Prodloužení tramvajové tratě na Borská pole – část Přestupní uzel Plzeň/Kaplířova – Dobřanská se radnice snaží vyřešit nevyhovující situaci, kdy neustále se rozrůstající lokalitu Borská pole obsluhují pouze autobusy a jedna linka trolejbusu. Po vybudování tratě nebudou lidé nuceni přestupovat při cestách z centra k univerzitě. Odpadne nárazové přetížení autobusů a vytvoří se podmínky pro vybudování chybějícího záchytného parkoviště.

Lokalita Borských polí má zhruba 150 hektarů. Toto území prodělalo v posledních 20 letech výrazný rozvoj s různými typy zástavby. Nachází se tam průmyslová zóna s více než desetitisíci pracovních míst, obchodní centra, polyfunkční administrativní domy, bytové domy a univerzitní komplex. Území do roku 2011 obsluhovaly pouze autobusy, teprve poté přibyla na nátlak veřejnosti jedna linka trolejbusu.

Největší objem cestujících je na zastávkách poblíž křižovatky ulic Klatovská (silnice I/27) x Kaplířova x U Borského parku. Přesun cestujících mezi linkami tramvajové, autobusové MHD a autobusové VLD se odehrává převážně přes silnici I/27, která je zatížena osobní automobilovou dopravou. „Počet cestujících přepravených na Borská pole v pracovní den v čase od 5.00 do 21.00 hodin v jednom směru je zhruba 6300 osob, z nich ve směru z Bor přijíždí 3900 osob a ve směru z centra 2400 osob. Dále v trase Bory - Západočeská univerzita přijíždí 1900 osob. V opačném směru jsou čísla obdobná,“ uvedl náměstkem primátora pro dopravu Petr Náhlík (KDU-ČSL). Většina cestujících musí k dosažení cíle kombinovat několik spojů a dopravních prostředků.

Stavební objekty, které jsou součástí projektu, zahrnují vedle samotné tramvajové trati včetně doprovodné infrastruktury jako jsou zastávky nebo měnírna, také řadu komunikací, inženýrských sítí, světelného signalizačního zařízení a veřejného osvětlení.

 

Fotogalerie

Magistrát města Plzně | Autor: Richard Beneš