Na náměstí Milady Horákové vznikl nový přestupní terminál pro příměstské autobusy
Plzeň, publikováno 19.09.2018, autor: Richard Beneš
Nový přestupní terminál pro příměstské autobusové linky má nově město Plzeň na náměstí Milady Horákové v městské části Slovany. Součástí stavby za 19 milionů korun bylo vybudování zastávkových zálivů na Nepomucké třídě a v prostoru náměstí Milady Horákové.
„Cílem celého projektu je zlepšit a usnadnit občanům přestup mezi městskou a příměstskou veřejnou dopravou. Kromě toho se upravovalo i napojení Plzeňské cesty na Nepomuckou, zvýší se tím bezpečnost chodců i řidičů,“ uvedl primátor města Martin Zrzavecký (ČSSD).
Náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí Petr Náhlík (KDU-ČSL) zase zdůraznil, že novém zastávkovém zálivu podél Nepomucké třídy jsou ve směru z centra umístěny tři stání pro 14 příměstských autobusových linek a dvě stání pro krátkodobý odstav autobusů. „Tento záliv nahradil zastávku U Školky vzdálenou zhruba 400 metrů od tramvajových zastávek na náměstí Milady Horákové. Díky přímé návaznosti na tramvajové trolejbusové i autobusové zastávky MHD na náměstí Milady Horákové se cestujícím z obcí na jih od Plzně výrazně zkrátil přestup mezi těmito druhy dopravy,“ přiblížil Petr Náhlík.
Výstavba přestupního uzlu vytvořila výrazně pohodlnější přestup z příměstských autobusů na linky MHD směřující do centra, tedy na tramvajovou linku č. 1, trolejbusové linky č. 10 a 13 a také na autobusové linky č. 22, 29 a 30 směr Karlov, Borská pole, Bory, ZČU a Doubravka. „Nový terminál umožňuje zvýšit četnost spojů příměstských linek v plzeňské aglomeraci, což v případě, že Plzeňský kraj objedná více spojů, povede ke snížení počtu aut přijíždějících do Plzně z okolních obcí. Tato vozidla v posledních letech bohužel výrazně ubírají parkovací místa pro rezidenty – tedy pro Plzeňáky,“ doplnil Petr Náhlík.
Bezpečnost chodců i vozidel zvýšila úprava křižovatky Plzeňské cesty s Nepomuckou třídou a ulicí U Školky. Na trase, po níž chodí žáci do ZŠ a ZUŠ Chválenická, vzniklo na Nepomucké třídě nové místo pro přecházení se středovým dělicím ostrůvkem. Součástí projektu byla i úprava vedení chodníků a cyklostezky. V prostoru náměstí Milady Horákové se vybudovala výstupní zastávka pro příměstské autobusy posunem stávající silniční obruby přibližně o 1,5 metru. Vznikl tak prostor pro bezkolizní stání autobusů a souběžně jedoucí tramvaje. Na takto posunutou silniční obrubu navazuje chodník šířky 2,75 metru, který slouží zároveň jako nástupní plocha zastávky.