Jsme televize vašeho kraje

Letošní zima se pořádně prodraží, krajským silničářům zbývají poslední čtyři tuny posypové soli

Plzeňský kraj, publikováno 19.02.2013, autor: Richard Beneš

Letošní údržba krajských komunikací je velmi nákladná | Autor: Richard Beneš

Už v těchto dnech je jasné, že letošní účet za zimní údržbu na vozovkách II. a III. třídy ve správě Plzeňského kraje bude vyšší, než tomu bylo během loňské zimy. Krajským silničářům docházejí zásoby posypové soli a vedení kraje bude nuceno materiál dokoupit. Cena soli bude ovšem nyní podstatně vyšší, než cena, za kterou tento posypový materiál nakupuje během letní přípravy. Pro server Regionpodlupou.cz to potvrdil náměstek hejtmana Jaroslav Bauer (ČSSD).

„Náklady na zimní údržbu od 1. ledna 2012 do 31. 12. 2012 byly včetně DPH 179,9 milionu korun, takže tady jsme mírně ušetřili. Původně jsme plánovali, že do údržby investujeme až 200 milionů korun. Rozhodně ale nejásáme, protože nyní už je situace zcela jiná. V těchto dnech jsou silničáři téměř bez soli, zbývá nám zhruba 4000 až 5000 tun soli a náklady za údržbu budou podstatně vyšší než 200 milionů korun. Zvažujeme objednávku nové dodávky posypové soli,“ uvedl náměstek Bauer, podle jehož slov se kraj tuto zimu nevejde do původně vymezených finančních prostředků.

Před začátkem zimy měli krajští silničáři ve svých skladech 23 100 tun posypové soli a jak je vidět, tak ani tato velká zásoba zřejmě stačit nebude. „Tento způsob zimy silničářům rozhodně nepřeje, přes den bývá často teplo, pak prší, sůl se vyplaví z vozovky a v noci opět mrzne. To je úplně nejhorší, co nás mohlo potkat. Naši lidé musí vyjet do terénu s posypem. V důsledku tohoto počasí je pro nás taková údržba nejnákladnější. Mnohem jednodušší a levnější je, když napadne sníh a když jsou silnice vymrzlé,“ řekl Jaroslav Bauer.  

Minulou zimu silničáři v Plzeňském kraji, kteří mají na starost 4619 kilometrů silnic II. a III. třídy, spotřebovali při údržbě 2,9 milionu litrů postřiku solného roztoku solanka, 19 152 tun posypové soli, 11731 tun drti a 7549 tun ostatního inertního materiálu. Silničáři byli v akci celkem 275 362 hodin a při údržbě ujeli 469 728 kilometrů. Při prohrnování stopy to bylo 1053 kilometrů, při kontrolní jízdě dalších 329 703 kilometrů. Sypače musely vyjet do akce během 98 posypových dnů. Výsledky letošní zimy bude kraj znát na konci března.    

Fotogalerie

Letošní údržba krajských komunikací je velmi nákladná | Autor: Richard Beneš