Jsme televize vašeho kraje

Kladrubští podepisují petici, chtějí vrátit kamiony tranzitující přes město zpět na dálnici

Kladruby, publikováno 27.07.2013, autor: Richard Beneš

Těžká vozidla projíždějí přes centrum Kladrub | Autor: Televize ZAK

Už 500 podpisů obyvatel Kladrub na Tachovsku se zatím podařilo shromáždit pod petici, ve které vyjadřují svůj nesouhlas s tím, že kamiony jezdí po silnici II. třídy přes město Kladruby, aby se tak vyhnuly placení mýtného na dálnici D5. Denně projede přes Kladruby podle výsledků měření kolem 300 až 550 kamionů, které by jinak měly jezdit jen po dálnici a do města by vůbec nezajížděly. Pro server Regionpodlupou.cz to uvedla starostka Kladrub Svatava Štěrbová (SZ). S podobným problémem se v regionu potýkají na Rokycansku například Ejpovice, dále pak Svojkovice, Holoubkov, Kařez nebo Mýto.

„Nesouhlasíme s tím, aby kamiony jezdily po silnici II. třídy přes město Kladruby a zamořovaly jej hlukem, zplodinami a ohrožovaly zde bezpečnost provozu a chodců. Silnice II. třídy nemohou sloužit k vyhýbání se mýtu. Žádáme odvedení těžké tranzitní dopravy z města Kladruby, a to formou zákazu jízdy,“ stojí přesně v petici. Podle slov starostky Štěrbové tvoří v Kladrubech kamiony, které chtějí ušetřit na mýtném, padesát procent z celkové dopravy, jež projede městem. Radnici i lidem vadí fakt, že těžké kamiony ničí komunikace, zvýšil se hluk, prašnost. Vozy jsou rizikem pro chodce.

Petice občanů má podpořit žádost města, se kterou se chce obrátit na příslušný silniční správní úřad ve Stříbře. Pomoc hledalo vedení Kladrub i na kraji. Tam se však kladrubští dozvěděli, že jejich problém by se odstranil zpoplatněním silnic II. třídy, což je koncepce, kterou se snaží kraj a konkrétně hejtman Milan Chovanec (ČSSD) už delší dobu prosadit. Na toto téma jednal Chovanec v pořadí již s pátým ministrem dopravy, kterým je nyní Zdeněk Žák. Jasné odpovědi na to, zda stát zpoplatní pro kamionovou dopravu vedle dálnic i další komunikace, včetně těch krajských, se ovšem hejtman nedočkal. Ministr Žák pouze potvrdil zřízení expertního týmu Asociace krajů ČR a ministerstva dopravy, který by se měl zabývat problematikou kamionů, jež se snaží vyhnout placení mýtného.

Nejdál se zatím kraj dostal u případu Ejpovic, kde odstartoval pilotní projekt, který má vytlačit kamiony z krajských komunikací zpět na dálnici pomocí zákazových značek. Projekt je v poslední fázi a čeká se na souhlasné stanovisko příslušných institucí, které povolí osazení zmíněných značek. Pokud vše klapne, mohly by se značky v okolí Ejpovic objevit ještě letos na podzim. V první fázi kraj plánuje, že vytěsní tranzitní kamiony ze silnice II/605, což je stará krajská komunikace vedoucí z Plzně na Prahu, jíž nahradila dálnice D5. Zákaz by se neměl týkat kamionů zajišťujících přepravu pro místní firmy.

Většina vozidel projíždějících Ejpovicemi tam nemá co dělat. Dopravci však nutí řidiče kamionů, aby u Rokycan sjeli z dálnice D5 a dál pokračovali po staré „pražské“ silnici ve snaze ušetřit kolem 10 až 15 eur na mýtném. Situace v Ejpovicích je opravdu zoufalá, kromě zmíněných kamionů projede obcí dalších 7000 vozidel. Vedle hustoty provozu zde na motoristy číhá nebezpečí v podobě hlavní silnice, která na křižovatce vede za roh, což mnohé může zmást. 

Fotogalerie

Těžká vozidla projíždějí přes centrum Kladrub | Autor: Televize ZAK