Jsme televize vašeho kraje

Zastupitelé města se zatím stavějí vlažně k záměru kraje, vybudovat průmyslovou zónu v areálu letiště Líně

Plzeň, publikováno 25.09.2013, autor: Richard Beneš

Magistrát - ilustrační foto | Autor: Richard Beneš

Záměr Plzeňského kraje, aby vojenské letiště v Plzni – Líních bylo bezúplatně převedeno z majetku státu do majetku kraje, nebudí příliš velké nadšení u zastupitelů města Plzně. Ti se zatím jen vlažně staví k plánům, že by v areálu letiště vznikla nová rozvojová plocha v blízkosti Plzně. Převedením areálu letiště by kraj získal vedle letiště a řady zdevastovaných objektů především pozemky o rozloze 340 hektarů. Převod pozemků a objektů letiště Líně je ze strany ministerstva podmíněn zajištěním provozu Letecké záchranné služby a zachováním dosavadního statutu regionálního letiště.

Městský zastupitel a šéf opoziční Pravé volby pro Plzeň (PVP) Vladimír Duchek poukázal na nedávném jednání zastupitelstva na to, že politická reprezentace Plzeňského kraje usiluje o vybudování nové průmyslové zóny v areálu letiště Líně, což on považuje za neblahý záměr. „Je to v rozporu s hospodářskou strategií města, která se opírá o integrovaný plán města, který podporuje rozvoj ekonomiky a nikoli budování dalších průmyslových zón. Všichni dobře víme, že v době hospodářské konjunktury v průmyslové zóně na Borských polích pracovalo 20 tisíc zahraničních dělníků. Byli jsme rádi, že pak odešli,“ řekl Duchek.

Zastupitel Duchek byl podle svých slov v šoku, když se dočetl, že kraj připravuje výstavbu průmyslové zóny a to ještě tím způsobem, že by investorem této průmyslové zóny byly nějaké státní podniky z Číny. „Tak jsem pochopil ty informace. Považuji za velmi nešťastné, aby v blízkosti Plzně byla budována s čínským kapitálem průmyslová zóna. Ta by sem dovedla zřejmě i velké množství zaměstnanců z Asie. Vím, že se v Plzni zoufale nedostává kvalifikovaná pracovní síla v technických oborech. Považoval bych za velmi nešťastné a hloupé, abychom se s nějakým zahraničním partnerem tohoto typu pouštěli do budování nějaké průmyslové zóny, jejímž cílem je přilákání čínského kapitálu. S Čínou je dobré obchodovat, ale jen tak, že my budeme vyvážet naše know-how a produkty do Číny, nikoliv, že my budeme stavět čínské továrny u Plzně. Pokud někdo tohle připravuje, chtěl bych ho varovat. Ptám se, zda o tom město něco ví,“ varoval Duchek.

Primátor Plzně Martin Baxa (ODS) potvrdil, že jej hejtman informoval o nabídce ministerstva obrany o možném jednání o bezúplatném převodu areálu letiště Líně. „Stát hledá další cesty, jakým způsobem s tím areálem naložit. Hejtman uvedl, že do jednání s ministerstvem kraj vstoupil a nyní probíhá debata s ministerstvem, za jakým podmínek by k bezúplatnému převodu mělo dojít a co by to obnášelo. Hejtman se obrátil na mě jako na primátora, jak by se město stavělo k záměru, proměnit prostor letiště Líně v nějakou průmyslovou zónu. Informoval jsem kolegy z vedení města. Neslyšel jsem o tom, že by se měla ta zóna měnit v montovnu čínských firem. Hejtman mi říkal, že by chtěl tu zónu jako rozvojovou, pro podniky s vyšší přidanou hodnotou. Žádný konkrétní návrh zatím nebyl,“ konstatoval primátor Baxa.

Záměr kraje se naopak zamlouvá náměstkovi primátora Martinu Zrzaveckému (ČSSD). „Kraj by měl areál letiště převzít, aby mohlo dojít k rozvoji toho území. Nechceme žádné montovny, poučili jsme se z minulosti z Borských polí. Je třeba ty podmínky nastavit tak, aby tam vznikala znalostní ekonomika, věda, výzkum a byla tam podpořena inovace. V tomto duchu jednáme i se ZČU. Byl jsem členem delegace v Číně, kde se jednalo i na toto téma. Čínská vláda má v úmyslu umístit do čtyř lokalit ve střední Evropě průmyslové zóny. Jedna by měla napevno vzniknout v Polsku. Nikde nezaznělo, že by se to dalo spojovat s rozvojovou zónou Líně. To je jedna z možností. Pokud přijde dobrá nabídka z Číny, tím nemyslím montovnu, ale kvalifikovanou pracovní sílu, tak to určitě podpořím,“ uvedl náměstek primátora Zrzavecký, který je i krajským zastupitelem.  

„Je zatím předčasné na toto téma diskutovat. Vše záleží na výši sanace škod, které zůstanou po působení armády na letišti,“ zmínil opoziční zastupitel Tomáš Jílek (TOP 09).

„Nechápu, proč by se montovna z Číny stavěla v Evropě, když má asi jedenáctkrát levnější pracovní sílu. To by mohl udělat jen někdo, kdo je úplně padlý na hlavu. Pokud Čína má zájem udělat průmyslovou zónu, tak má zájem především o to letiště. Pokud by zřídila v okolí letiště logistická centra, kam by vozila čínské zboží státních firem a zajistila by si tam levnou přepravu čínských charterových letů, tak vám garantuji, že to je zájem, který má velmi dobrou užitnou hodnotu. Neumím si představit, že by tam vznikly nějaké továrny. Podle mého názoru by tam mohlo vzniknout pouze logistické centrum s přidanou leteckou dopravou. Kraj by se měl o tu zónu postarat, měl by ji převzít do majetku, ale na druhou stranu je třeba říci, za kolik to pak bude muset sanovat a kolik budou činit náklady, aby to kraj udržel a měl na to správný investiční záměr,“ řekl bývalý primátor Plzně, krajský i městský zastupitel Jiří Šneberger (ODS).   

Primátor Baxa dále poukázal na skutečnost, že území areálu letiště zatím ani nemá napojení na dálnici, není tam sjezd. Jeho vybudování by stálo další miliony.

 

Fotogalerie

Magistrát - ilustrační foto | Autor: Richard Beneš