Jsme televize vašeho kraje

Vyžene projekt kraje kamiony ze silnic zpět na zpoplatněnou dálnici?

Plzeňský kraj, publikováno 12.12.2012, autor: Richard Beneš

Kraj chce vyhnat kamiony z regionálních silnic na dálnici D5, sníží se tak riziko podobných nehod | Autor: Richard Beneš

Vyhnat kamiony z krajských silnic druhé třídy a přivést je zpět na zpoplatněnou dálnici D5 má pilotní projekt Plzeňského kraje, který se rozběhne v únoru příštího roku. V místech, kam masivně vjíždějí kamiony ve snaze vyhnout se mýtnému na dálnici, hodlá kraj instalovat kolem 400 zákazových značek. Umístění značek by mělo nejdříve pomoci obci Ejpovice na Rokycansku, kterou denně projíždí 900 až 1000 kamionů, dopravní zatížení tam během posledních tří let vzrostlo o 60 procent.

Projekt kraje ovšem musí ještě posvětit dopravní inspektorát, zatím policie zaujala jen předběžné stanovisko a není zcela jisté, zda rozmístění zákazových značek schválí, uvedl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Jaroslav Bauer. V případě, že policie schválí rozmístění značek, bude také muset kontrolovat, zda řidiči kamionů zákaz dodržují.

V první fázi kraj plánuje, že vytěsní tranzitní kamiony ze silnice II/605, což je stará krajská komunikace vedoucí z Plzně na Prahu, jíž nahradila dálnice D5. Zákaz by se neměl týkat kamionů zajišťujících přepravu pro místní firmy. Do boje s kamiony chce kraj nasadit také vysokorychlostní váhy, které by se měly objevit na 26 místech. Ty by měly kontrolovat, zda kamiony jezdí přetížené. Pokuty za zjištěné prohřešky by se měly rozdělit mezi kraj, obce s rozšířenou působností v okolí vah a také provozovatel zařízení, který by vzešel z výběrového řízení. Původně kraj zvažoval zpoplatnění krajských silnic druhé a třetí třídy, což se zatím nepodařilo prosadit na ministerstvu dopravy.

S žádostí o pomoc v boji proti kamionům se obrátili na kraj obyvatelé Ejpovic, přes které denně tranzituje tisícovka kamionů. Většina těchto vozidel ovšem v obci nemá co dělat. Dopravci však nutí řidiče kamionů, aby u Rokycan sjeli z dálnice D5 a dál pokračovali po staré „pražské“ silnici ve snaze ušetřit kolem 10 až 15 eur na mýtném.

„Situace v Ejpovicích je opravdu zoufalá, kromě zmíněných kamionů projede obcí dalších 7000 vozidel. Vedle hustoty provozu zde na motoristy číhá nebezpečí v podobě hlavní silnice, která na křižovatce vede za roh, což mnohé může zmást. Pro naše obyvatele je velmi riskantní přecházení této frekventované situace, když jdou od autobusu,“ popsala situaci pro Regionpodlupou.cz starostka Ejpovic Marie Šrailová (NEZ). „Na problém s kamiony, které přes Ejpovice projíždějí ve snaze ušetřit na mýtném, jsme upozorňovali a na základě toho proběhlo sčítání průjezdu vozidel. Navrácení kamionů zpět na dálnici D5 by nám určitě výrazně pomohlo, ale chtěli bychom samozřejmě vybudovat obchvat Ejpovic,“ uvedla starostka Šrailová.

„Je třeba, aby kamiony mýtné platily a aby neprojížděly hustě zabydlenou oblastí, jen proto, že ušetří deset euro. Nás těch deset až 15 euro, které oni ušetří, stojí stonásobně víc. Zničí nám komunikace, zhorší životní prostředí, dramatickým způsobem zhoršují bezpečnostní situaci. Ani jeden přejetý člověk za deset euro nestojí,“ uvedl hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec. Dodal, že Ejpovice nejsou zdaleka jedinou obcí, kterou projíždějí kamiony ve snaze ušetřit na mýtném, jedná se o masivní jev v rámci celé republiky. Plzeňský kraj chce nyní vyslat do světa první vlaštovku, která by takovému jednání učinila přítrž.

Kamiony sjíždějí z dálnice ve snaze vyhnout se placení mýtného a mnohdy jedou tam, kam nemají | Autor: Richard Beneš

Fotogalerie

Kraj chce vyhnat kamiony z regionálních silnic na dálnici D5, sníží se tak riziko podobných nehod | Autor: Richard Beneš
Kamiony sjíždějí z dálnice ve snaze vyhnout se placení mýtného a mnohdy jedou tam, kam nemají | Autor: Richard Beneš